Där man inte kommer åt att ta bort rosten bör man använda något som inte torkar annars kan man skapa ett "skinn" som stänger in fukten och gör det hela värre
Motorolja är inte så dumt, den letar sig hela tiden in i ny rost genom kapillärverkan, man kan blanda den med 1/3 hålrumsvätska för att det ska bli lite "geleaktigt" och hänga kvar bättre. Smörjfett fungerar också ganska bra, det "blöder" olja in mot ny rost. Kan man tänka sig att spraya på lite varje år så är kanske ren olja är bäst
Största nackdelen med oljebehandling är att den binder damm (på utvändiga ytor) som med tiden suger upp oljan och bildar tjocka lager som binder fukt. Så med något års mellanrum behöver man högtryckstvätta eller borsta bort dammklumparna och spraya på ny olja. Runt hjulhusen spolas olja bort redan efter en (halv) vinter. Där kan man öka andelen hålrumsvätska till 2/3 så sitter behandlingen kvar lite bättre men bäst är förstås att blästra och måla
Jag är lite orolig över att lägga underredsmassa direkt på rostiga ytor, det finns nog en liten risk att fukten kryper in mellan plåt och massa.. Förhoppningsvis har jag fel

Problemet kanske försvinner om man lägger på tunt rostskydd först
Varning, köp
inte vattenbaserad hålrumsvätska (BT 36-2430), den blandar sig inte med olja och får inte vaxkonsistensen som man är ute efter utan blir något mer klisterliknande.. Visst är det bra att vara rädd om miljön men här funkar det inte
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65500 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen
