Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1350799
Jag stålborstar eller sandblästrar bort rosten så gott det går, lägger två lager BT 25-2134 lamineringsepoxy som rostskydd (skippar epoxyn där galv / lack eller aluminisering är intakt) och penselmålar sen med rostskyddsmassa BT 26-2410 för att skydda mot stenskott. Den går lätt att penselmåla, lär gå att spruta (den finns att köpa som spray också) .. En del av fästplåtarna fick hammarlack i stället för rostskyddsmassa, blir intressant att se vilket som håller längst :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1350828
Klart lite lätt klibbig är den även efter nån vecka.. Men ändå relativt lätthanterlig jämfört med 36-2425, den är i princip som tjära med iblandade gummiflisor :bored:
av SubMarine
#1350830
Är det inte lite kinkigt att lägga epoxy ifall det finns rost kvar då rosten stängs in tillsammans med eventuell fukt och att det sedan fortsätter rosta under den täta epoxyn?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1350833
SubMarine skrev: ons 27 nov 2019, 21:01 Är det inte lite kinkigt att lägga epoxy ifall det finns rost kvar då rosten stängs in tillsammans med eventuell fukt och att det sedan fortsätter rosta under den täta epoxyn?
Absolut, vill du hellre släppa igenom saltvattnet så rekommenderas vanlig zink-rostskyddsprimer. :-D Eller vattenbaserad rostskyddsprimer som t.ex. Jula säljer.. vänta lite, har inte nån tänkt fel här :P
Epoxy har hållit emot rost längst av alla rostskyddsfärger jag har provat men jag är öppen för bättre förslag. Självklart måste allt vara torrt när man målar och helst ska ytan bara blästrad... Nån gång har jag lagt på rostomvandlare, låtit den verka och sen blästrat bort den. Vet inte om det tillför något..

På tunn plåt är det ofta osynliga mikroskopiska hål igenom plåten så om man inte lägger på rostskydd på baksidan så får man nya rostangrepp oavsett vilken sorts färg man använder
av SubMarine
#1350848
Jag har gjort en hel del rostfix på min V70 under hösten och försökte läsa på allt var jag kunde för hur man skulle hantera t.ex. rostskydd på de bakre längsgående balkarna där det var svårt att få bort all befintlig rost. Min slutsats blev att det som rekommenderades, ifall man inte kunde få bort all rost, var att först använda tunnflytande rostskydd som kan gå in i alla porerna och hindra vidare rostspridning och sedan lägga ett tjockare skydd utanpå som hindrar stenskott/bortnötning etc.

Kan man få ytan helt fri från rost är såklart epoxy det bästa skyddet.

Hur det såg ut från början:
IMAG1791.jpg
IMAG1791.jpg (116.33 KiB) Visad 561 gånger
Avlägsnat all löst sittande rost/färg.
IMAG1799.jpg
IMAG1799.jpg (108.72 KiB) Visad 561 gånger
Tunnflytande rostskydd (Hagmans).
IMAG1811.jpg
IMAG1811.jpg (157.44 KiB) Visad 561 gånger

Ska bli spännande att se hur det håller.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1350892
Där man inte kommer åt att ta bort rosten bör man använda något som inte torkar annars kan man skapa ett "skinn" som stänger in fukten och gör det hela värre
Motorolja är inte så dumt, den letar sig hela tiden in i ny rost genom kapillärverkan, man kan blanda den med 1/3 hålrumsvätska för att det ska bli lite "geleaktigt" och hänga kvar bättre. Smörjfett fungerar också ganska bra, det "blöder" olja in mot ny rost. Kan man tänka sig att spraya på lite varje år så är kanske ren olja är bäst
Största nackdelen med oljebehandling är att den binder damm (på utvändiga ytor) som med tiden suger upp oljan och bildar tjocka lager som binder fukt. Så med något års mellanrum behöver man högtryckstvätta eller borsta bort dammklumparna och spraya på ny olja. Runt hjulhusen spolas olja bort redan efter en (halv) vinter. Där kan man öka andelen hålrumsvätska till 2/3 så sitter behandlingen kvar lite bättre men bäst är förstås att blästra och måla
Jag är lite orolig över att lägga underredsmassa direkt på rostiga ytor, det finns nog en liten risk att fukten kryper in mellan plåt och massa.. Förhoppningsvis har jag fel :-) Problemet kanske försvinner om man lägger på tunt rostskydd först
Varning, köp inte vattenbaserad hålrumsvätska (BT 36-2430), den blandar sig inte med olja och får inte vaxkonsistensen som man är ute efter utan blir något mer klisterliknande.. Visst är det bra att vara rädd om miljön men här funkar det inte
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1350943
vjohnj skrev: tor 28 nov 2019, 13:40 Hur blir det med besiktning där du har epoxy? Dom gillar sina hammare på vissa stationer ;)
Vad är problemet, glasfiberlaminat är starkare än stål! :-D
Allvarligt talat; det är inga bärande delar som jag har lagat med glasfiber/epoxy, sånt gillar inte bilprovningen :-)
Försöker hejda rosten innan den börjar gå på djupet.. Använder epoxyn oftast bara som rostskyddsfärg

Märk skillnaden på glasfiberlaminat med epoxy (används i flyget t.ex.) respektive glasfiberarmerad styrenplast (fritidsbåtar, plastic padding).
Glasfiber/styren må vara billigare men hållfastheten blir bara 1/5 (eller om det rent av var 1/10) jämfört med glasfiber/epoxy..

2-komponent polyuretanlack är också väldigt vattentät och har bra vidhäftning och den tål uv till skillnad från epoxy. Jag är lite tveksam till om den tål att vara i kontakt med olja under längre tid. Jag polerade kopparplåten längst ner på en ytterdörr en gång och lackade den med alfodur polyuretanlack. Den plåten lyste kopparblank i många år men teak-oljan som jag la på trävirket rann ner på plåten och löste upp lacken med tiden! Billackerna är väl PU-baserade numera och de verkar ju tåla olja rätt bra?
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]