Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70_2005 skrev:Tyvärr är inte HVO moget än, det räcker inte att Sverige har ett ”eget” bränsle för att anpassa utbudet av bilar och bygga ett stort nätverk av mackar.

Sverige köper i princip all HVO på världsmarknaden, dvs så fort man tankar HVO är det någon annan som inte får dvs nollsummespel för CO2.

Vet inte hur mycket HVO man kan framställa men troligtvis är det begränsningar på råvaror så det kommer alltid vara ett ur världsCO2perspektiv marginellt viktigt drivmedel.

Men går det att få till så det t.ex. räcker för EU hade det varit grymt!
Vi tillverkar en hel del HVO i sverige och all HVO som används är anpassad för bland annat den svenska marknaden (europa-HVO fungerar inget bra här).
Dessutom innehåller i stort sett allt diesel HVO (dryga runt 25-49%). Dessutom behöver man inte bygga någon ny infrastruktur då det redan finns på plats. Rent krasst kan du bara byta ut diesel till HVO i tanken och vips har du fått ut mer HVO på marknaden och som sagt, blanda i upp till 49% utan problem så har vi gjort en stor insats.
Vi har i dag en hel del restprodukter i sverige såsom sågspån, tallolja, svartlut med mera så det räcker nog ett tag till. Dessutom jobbar man på att använda olika avfallsprodukter (sopor helt enkelt).
Det största hindret i dag är EU som vill förbjuda sverige att ge skatterabatt. De facto är att HVO måste kosta ungefär som diesel för att folk skall använda det.
Fjonsson skrev: sön 24 nov 2019, 09:08
Nystrom7 skrev: lör 23 nov 2019, 22:58
Fjonsson skrev: lör 23 nov 2019, 11:31

Man har krånglat sig ur malus-saxen och kan fortsätta sälja sina bilar. Misslyckats hade man ju gjort om man slängt bort hela sin marknadsandel.

Det hade man lyckats med om dom hade hållt samma pris. För den stora massan så hade nog en D3 med hvo 100 tvång varit bättre. Teknikens värld mätte en d5:a med hvo 100 till 28 grram co2 per kilometer. Det hade gett en "billig" bil med bra skatt.
HVO100 tvång? Hur skulle det gå till? Så ser inte regelverket ut.
Det är tillverkaren som bestämmer bränsle.
Precis som man inte får tanka hvo100 I vissa bilar får man väl göra på andra hållet.
Lockis skrev: sön 24 nov 2019, 09:40

Det hade man lyckats med om dom hade hållt samma pris. För den stora massan så hade nog en D3 med hvo 100 tvång varit bättre. Teknikens värld mätte en d5:a med hvo 100 till 28 grram co2 per kilometer. Det hade gett en "billig" bil med bra skatt.
Precis som man inte får tanka hvo100 I vissa bilar får man väl göra på andra hållet.
Nope. Det är jag som bestämmer vilket bränsle jag tankar i min bil. Tillverkaren kan bara ge en rekommendation.
Menar du att man skulle konstruera en motor som bara går på hvo100 och går sönder på b7 med 50% hvo?
Fjonsson skrev: sön 24 nov 2019, 10:20

Nope. Det är jag som bestämmer vilket bränsle jag tankar i min bil. Tillverkaren kan bara ge en rekommendation.
Menar du att man skulle konstruera en motor som bara går på hvo100 och går sönder på b7 med 50% hvo?
Absolut inte, precis som att dem flest B7 skulle kunna köra på HVO100 men det gör ju typ ingen. För det är billigare med vanlig B7, det är ju dock biltillverkaren som godkänner bränsle.
Det var bara det jag menade.

Enda lösningen är att göra HVO100 billigare och tillåta folk att tanka det. Miljölandet Sverige borde hoppa på denna möjligheten. Men istället så höjer vi skatten och premierar dem rika genom att subventionera elbilar och hybrider. Vi gillar att stoppa alla ägg i samma korg som man säger. Både HVO100 och e85 är 2 bränslen som skulle kunna sänka co2 utsläppen avsevärt.
Fjonsson skrev: lör 23 nov 2019, 11:31

Man har krånglat sig ur malus-saxen och kan fortsätta sälja sina bilar. Misslyckats hade man ju gjort om man slängt bort hela sin marknadsandel.

Ja man skulle väl antagligen behöva göra nån egen form av påfyllning. Nu är det bara en tanke, om dom verkligen vill få ner co2 så hade just hvo 100 varit en enkel lösning såhär i början.

Som tjänstebil köper jag absolut att folk köper t8 men nu pratar jag om privatköp. Vill man ha en prestandabil så är inte en t8 det bästa valet i den prisklassen.
Lockis skrev: sön 24 nov 2019, 10:29
Fjonsson skrev: sön 24 nov 2019, 10:20

Absolut inte, precis som att dem flest B7 skulle kunna köra på HVO100 men det gör ju typ ingen. För det är billigare med vanlig B7, det är ju dock biltillverkaren som godkänner bränsle.
Det var bara det jag menade.

Enda lösningen är att göra HVO100 billigare och tillåta folk att tanka det. Miljölandet Sverige borde hoppa på denna möjligheten. Men istället så höjer vi skatten och premierar dem rika genom att subventionera elbilar och hybrider. Vi gillar att stoppa alla ägg i samma korg som man säger. Både HVO100 och e85 är 2 bränslen som skulle kunna sänka co2 utsläppen avsevärt.
👍 Kan bara hålla med.
Det enda som gör att HVO100 inte per automatik är 'godkänt' av tillverkarna är att HVO100 har nåååågot lägre densitet än vad standarden för Diesel medger.
That's it...
HVO ligger på drygt 770 till 790 och EN590 medger 820 till 845.
INGET annat avviker från EN590. Så att motorn skulle skadas av detta är ju rent löjeväckande.
Xanthopteryx skrev: sön 24 nov 2019, 11:59 Det enda som gör att HVO100 inte per automatik är 'godkänt' av tillverkarna är att HVO100 har nåååågot lägre densitet än vad standarden för Diesel medger.
That's it...
INGET annat avviker från EN590. Så att motorn skulle skadas av detta är ju rent löjeväckande.
Har du någon teori om varför inte volvo godkänner HVO100 i alla dieselmodeller?
Vad är argumentet att begränsa till vissa begagnade bilar?
Xanthopteryx skrev: sön 24 nov 2019, 11:59 Det enda som gör att HVO100 inte per automatik är 'godkänt' av tillverkarna är att HVO100 har nåååågot lägre densitet än vad standarden för Diesel medger.
That's it...
Det finns visst andra saker som spelar in t.ex tål inte vissa packningar i bränslesystemet ren HVO på äldre bilar även lastbilar har detta bekymmer vet jag.
https://www.biofuel-express.com/scania- ... o2-kampen/
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]