Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nystrom7 skrev: fre 22 nov 2019, 20:47 Körmässigt menar jag inte att dom har misslyckats. Drivlinan är kanon. Utan just att få en snål bil. Man får lägga 100 extra och ändå åker man billigare med tex valfri diesel.
Jag anser nog snarare att man i det fallet köpt fel biltyp. Om man åker enbart långa turer så är ju helt klart dieseln att föredra. Men kör man som i mitt och många andras fall till 80-90% under 5 mil i vardagen och har möjlighet till laddning hemma så funkar den kanon. Övriga 10-20% kör jag långa sträckor och då får man bita i det sura äpplet och tanka. Men totalt på året kommer det vara mer fördelaktigt för mig enligt mina beräkningar.

Går från diesel suv till V90 T8 nu i december. Så jag får återkomma framöver om jag har tänkt rätt eller fel. :-D

Har två grannar som har laddhybrid och har liknande körmönster som mig. Dock en Passat GTE och en Outlander Phev. Men båda är nöjda och ligger på under 0,3 liter/milen under 2019. Men som sagt. Körmönstret är A och O.
Fjonsson skrev: lör 23 nov 2019, 11:31
Nystrom7 skrev: fre 22 nov 2019, 20:42 Känns som Volvo har misslyckats med sina hybrider. Törstig bensinmotor och hur långt klarar dom att gå på el i -20 tro?
Man har krånglat sig ur malus-saxen och kan fortsätta sälja sina bilar. Misslyckats hade man ju gjort om man slängt bort hela sin marknadsandel.
Krånglat sig ur och dessutom tjänat stora dollars på det.
Nystrom7 skrev: fre 22 nov 2019, 20:42 Känns som Volvo har misslyckats med sina hybrider. Törstig bensinmotor och hur långt klarar dom att gå på el i -20 tro?
Man har krånglat sig ur malus-saxen och kan fortsätta sälja sina bilar. Misslyckats hade man ju gjort om man slängt bort hela sin marknadsandel.

Det hade man lyckats med om dom hade hållt samma pris. För den stora massan så hade nog en D3 med hvo 100 tvång varit bättre. Teknikens värld mätte en d5:a med hvo 100 till 28 grram co2 per kilometer. Det hade gett en "billig" bil med bra skatt.
AndS skrev: sön 24 nov 2019, 07:57 Gäller väl i princip samtliga bilar oberoende av tillverkare att priset stiger avsevärt om det är någon form av hybrid eller renodlad elbil.
Det tråkiga är att idag är produktions kostnaden inte på samma nivå som tidigare då batteri priserna bara är 1/4 av vad dem var för 2-3 år sedan. Så hade bilarna kunnat vara billigare? Absolut, men nu handlar det nog om att bygga bank inför framtiden. Elbilarna är nog rätt dyra att utveckla.
Tyvärr är inte HVO moget än, det räcker inte att Sverige har ett ”eget” bränsle för att anpassa utbudet av bilar och bygga ett stort nätverk av mackar.

Sverige köper i princip all HVO på världsmarknaden, dvs så fort man tankar HVO är det någon annan som inte får dvs nollsummespel för CO2.

Vet inte hur mycket HVO man kan framställa men troligtvis är det begränsningar på råvaror så det kommer alltid vara ett ur världsCO2perspektiv marginellt viktigt drivmedel.

Men går det att få till så det t.ex. räcker för EU hade det varit grymt!
Nystrom7 skrev: lör 23 nov 2019, 22:58

Det hade man lyckats med om dom hade hållt samma pris. För den stora massan så hade nog en D3 med hvo 100 tvång varit bättre. Teknikens värld mätte en d5:a med hvo 100 till 28 grram co2 per kilometer. Det hade gett en "billig" bil med bra skatt.
HVO100 tvång? Hur skulle det gå till? Så ser inte regelverket ut.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)