Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Ledramp likt andra extraljus oavsett halogen, led eller xenon kräver lika bra jordpunkt oavsett om den drar 5A som om den drar 18A. Enda skillnaden är att LED ger lika bra ljus vid 9volt som 32volt om det är en 9-32v produkt, halogen kräver MAX för att leverera acceptabelt.
Jag har jordat i frontkorgen bakom vänster framljus för extraljusen som drar 41A samt rampen på 18A ska jordas vid skärmkanten , finns borrade hål där man som kan slipa plåtrent och dra i en bult med mutter. Relä för extraljus och ramp gömt mellan vänster skärm och strålkastare då det finns dolt hålrum där så man ser inget av det hela utan att veta om vad man ska leta efter det Går att jorda i valfri jordpunkt som redan finns i motorrummet vid skärmkanten. Skulle inte jorda "var som helst" då jag har 59A till extraljus samt ramp som skall jordas.
av 2ägaren
Det var ju inte heller en extreminstallation på 59A extraljus som jag rekommenderade jordpunk till heller direkt :-D Mötte för övrigt en som dig mitt på dagen som visade glatt hur många lampor han hade när jag råkat glömma helljuset på efter jobbet. Skrattade gott åt honom ;-)
Användarvisningsbild
av ER
Spelar som sagt ingen roll om det är 5A eller 59A som skall jordas, lika viktigt i båda fallen. Men det kanske var en för avancerad övning i räknekunskap vi utförde här.
Är alltid trevligt när TUNGA fordon tar det extra lungt vid möte i mörker då dom förväntar sig att möta något större och anpassat sig för det men så dyker en "sketen traktor" upp, bonus att man själv får avslappnad körning då man ser vad som finns i ens närhet i form av vilt och hinder som missas med dagens urusla standardbelysning som är idiotisk eftergift för form före funktion med några undantag där bilar har ok belysning men vissa inte kan anpassa sig till modern ljusteknik på mötande bilar och bara ska blinka på fullt laglig belysning om än lite starkt pga dubbla halvljus osv.
Vill jag kan jag visa hur mycket lampor jag har utan att "imponera", bara slå på "parkeringsljuset/DRL" samt halo så ser du miljontals extra och olagliga ljuspunkter uppbyggda av LED teknik.
Användarvisningsbild
av apersson850
Då spänningsfallet är proportionellt mot strömmen så är det så, att ju högre ström desto viktigare är det att jordpunkten är bra. Därför spelar det roll om det är 5 eller 50 A som ska hitta ner.
Användarvisningsbild
av ER
Dålig jordpunkt leder till konstiga fenomen och i vissa fall att sträm tar ej avsedda vägar och förstör känslig elektronik, därför har det ej betydels om det är 5A eller 50A som skall jordas. Man vill ju ha BRA jordat oavsett.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, bra jordat vill man ha. Men en jordpunkts utseende kan skilja, om den är avsedd att vara bra jord åt 5 A eller 50 A. Så det har visst betydelse vad som ska jordas.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hittar man ingen bra jordpunkt så får man väl göra så här :P
jord.PNG
jord.PNG (158.51 KiB) Visad 2125 gånger

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]