Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monnier
Ja internetkartor och navigation är som dag och natt... Dessutom med hybriden så använder bilen navigationen för att hantera batteriförbrukningen. Dvs när den ska ladda, använda batteri, spara batteri osv. Vilket kan hjälpa lite.
Jag gillar dynamiska ljusen som du får med teknikpaketet. Framförallt på småvägar så man får helljus på sidan av vägen fast man möter en annan bil. Tror inte man får det utan dynamisk led.
av Lockis
enriqie skrev:I teknikpaketen är det egentligen bara navigation som är intressant. Men behöver man det eller hur funkar "internetkartor?
Nja, håller inte med.
• Intellisafe Surround
• Strålkastare, Dynamisk LED med kurvljusfunktion och automatisk avbländning
• Parkeringskamera, bak
• Smartphone Integration

Är stora funktioner det med.
Det enda i Teknikpaketet jag kan tycka är mindre viktigt är avbländande ytterspeglar.
Jag förstår att du har en budget, men då hade jag istället tagit bort stänkskydd (eftermontera, förmodar att detta är tjänstebil :-) ) likaså toningen hade jag gjort i efterhand, tar massa i budget och det är småpengar att göra i efterhand. Stänkskydden fram är också lätta att eftermontera, Bilia tar 640:- paret idag. Så där sparar du lätt 1000:- i budgeten.
Men detta är ju min åsikt :-)
av Monnier
Sen är inte eftermontering alltid tillåtet på tjänstebilar. Dessutom sker det ofta med egna pengar till skillnad från det som ingår vid köp

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Lockis
Monnier skrev:Sen är inte eftermontering alltid tillåtet på tjänstebilar. Dessutom sker det ofta med egna pengar till skillnad från det som ingår vid köp

Har aldrig varit med om att man inte skulle få montera något. Så länge man återställer efter sig.
Dock är det smart att fråga först.

Självklart görs det till egna pengar, så det blir en värderingsfråga på hur mycket utrustning man vill ha och hur man är villig att betala för det. Det är oftast föraren som får betala för all utrustning via brutto/netto löneavdrag oavsett.
Det finns dem som endast har förmånsvärde idag men då är det oftast 3000+ mil i tjänsten om året, eller ett arbetsfordon med utrustning i för att utföra jobbet.
Användarvisningsbild
av enriqie
Jag vill inte ha en massa utrustning som inte gör så min färd blir snabbare., typ som adaptiv farthållare.
Hade farthållaren funkat tvärtom, att om man kommer ikapp långsammare bilar så ökar den hastigheten på framförvarande bil, skulle det varit kanon.
Jag gillar inte heller "driver alert" som blinkar o har sig och tycker man är på väg o krockar när man kör aktivt.

Nä sån system kan tant Agda ha, för jag blir bara irriterad på sånt.
Tyvärr ingår många sådana system på nya bilar. Jag vill ju inte vara en bakåtsträvare men det tar bort fokus från mig som förare.

För mig är bilen en tidsmaskin, ju snabbare den går, ju fortare är jag framme till resans mål. :)
av fkullberg
enriqie skrev: mån 18 nov 2019, 19:49 Jag vill inte ha en massa utrustning som inte gör så min färd blir snabbare., typ som adaptiv farthållare.
Hade farthållaren funkat tvärtom, att om man kommer ikapp långsammare bilar så ökar den hastigheten på framförvarande bil, skulle det varit kanon.
Jag gillar inte heller "driver alert" som blinkar o har sig och tycker man är på väg o krockar när man kör aktivt.

Tyvärr ingår många sådana system på nya bilar. Jag vill ju inte vara en bakåtsträvare men det tar bort fokus från mig som förare.

För mig är bilen en tidsmaskin, ju snabbare den går, ju fortare är jag framme till resans mål. :)
Väldigt märkligt resonemang, tur vi alla är olika :-)
av Monnier
Navigeringen hjälper batterianvändningen så den skulle jag försöka satsa på.

av Lockis
enriqie skrev:Jag vill inte ha en massa utrustning som inte gör så min färd blir snabbare., typ som adaptiv farthållare.

Intressant synpunkt. Själv så använder jag fart begränsare eller adaptiv farthållare nästan alltid.
Du verkar dock ha åtsidosatt/ignorerat följande funktioner:
Rear Collision Warning - Denna har jag aldrig provat, men känner att det är en billig försäkring :-)
Cross Trafic Alert - denna har jag blandade känslor för ibland är den jävligt känslig.
BLIS™ - Kanske inte jätte nödvändig men den stör inte.
Trafikskyltsinformationen - denna är guld värd när man kör i utlandet.

Sen är det dynamisk LED, tycker denna är guld värd.
Även bakkameran gillar jag och använder den flitigt.
Smartphone integrationen är inget jag använder mig av.
Navigationen är också fantastisk, speciellt på hybriderna.

Men som sagt, alla prioriterar vi olika :-)
  • 1
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 314
Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]