Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag tänkte spraya rostskydd inuti bakaxeln, det gick utmärkt på röraxlarna som går omlott tvärs bilen likaså mellan plåtarna som bussningarna sitter emellan. Men jag hittar inget hål in i bakre/yttre delarna av axeln, alltså rören som går ut till hjulnaven. Borde det inte finnas dräneringshål åtminstone? Är det jag som är blind eller letar jag på fel ställe? :-)

Det finns ju ett hål ganska nära kulledsbussningen längst fram, men det verkar vara blockerat av gummibussningen som kulledens fäste är instoppat i.. man får inte in en slang där i alla fall.
Ska man parkera bilen i en rejäl uppförsbacke och tvinga in rostskyddsmedel runt kulledsbussningen och hoppas på att det rinner bakåt?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: fre 01 nov 2019, 04:03 Uhm.... bakaxeln är i aluminium... aluminium rostar inte...
Är du riktigt säker på det? :oops: På min kan man sätta fast magneter på axeln om man tycker sånt är kul.. plus att den har blivit rödprickig där ytbehandlingen är bortnött :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Magneter brukar väl inte fastna på aluminium? :-D Min bakaxel är av stål och den rostar så sakteliga eftersom zink-skiktet (eller var det kanske aluminium, det lägger man ju på avgassystem som rostskydd ibland?) är förbrukat lite här och var. Nu är den rostskyddsmålad så nu ser man dessvärre ingen rost längre. :-)
Lurar på om det går att få in ett smalt rör eller en kanyl i hålet under kulbussningen, skulle vilja få in en skvätt med utspätt rostskydd som får skvalpa omkring därinne i röret
De popnitade fästklamren till handbromsvajrarna föll bort för länge sen, dumt nog så målade jag över fästhålen med epoxi annars kunde jag ha injicerat där
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: lör 02 nov 2019, 05:50 Uppenbarligen har du världens enda 85x70 med stål-bakaxel...
Coolt, jag visste att det var nåt särskilt med den här bilen :-D
Har tyvärr inget foto av rosten innan jag blästrade och målade men mina kylskåpsmagneter fastnar i alla fall fint! :-)
Svårt förklara på annat sätt än att anta att axeln är av stål, mig veterligen finns inga magnetiska aluminiumlegeringar :-D
Bilagor
IMG_20191104_135716_1CS_DxO.jpg
IMG_20191104_135716_1CS_DxO.jpg (97.93 KiB) Visad 4074 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
800serien skrev: fre 01 nov 2019, 17:46 Bild på detta?
Se ovan
av vjohnj
Erik Å skrev: fre 01 nov 2019, 20:19 De popnitade fästklamren till handbromsvajrarna föll bort för länge sen, dumt nog så målade jag över fästhålen med epoxi annars kunde jag ha injicerat där
Borra upp och fyll på där, för sedan sätt igen
Användarvisningsbild
av Erik Å
vjohnj skrev: mån 04 nov 2019, 17:35 Borra upp och fyll på där, för sedan sätt igen
Det är ju en tanke. Ska byta plastclipsen som håller bromsrören, då skulle jag kunna injicera i hålen de sitter i. Men det måste ju finnas dräneringshål i botten någonstans eftersom det kommer att krypa in vatten uppifrån vid plastclipsen..? Jag lyckas inte hitta något, de kan iofs vara dolda under de påsvetsade plåtarna vid stötdämparfästet
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]