Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moZZe
Jag hade lös bromsoket och försökte sätta nya bromsklossar men fick inte intryckt kolven tillräckligt mycket. Försökte skruva samtidigt som jag tryckte men det hjälpte inte. Kolven rör sig lite men inte tillräckligt. Försökte också skruva lös nippan för bromsoljan så att trycket inne i cylinder skulle försvinna, men det hjälpte inte. Vajern till handbromsen lossade jag aldrig men den måste väl inte lossas, eller? Så min fråga är, måste jag ha specialverktyg för att få kolven intryckt eller borde det gå att trycka för hand samtidigt som man skruvar (medsols?)?
Användarvisningsbild
av ottopix
Går det inte med en stor rörtång. Det har jag haft till andra bilar. Borde väl funka även på denna bil.
Eller stor polygrip.
Användarvisningsbild
av #27
ottopix skrev:Går det inte med en stor rörtång. Det har jag haft till andra bilar. Borde väl funka även på denna bil.
"Problemet" med oken på s/v40 bak är att man ska vrida och trycka kolven samtidigt, men man kan prova med vad man vill..
Användarvisningsbild
av ottopix
#27 skrev:
ottopix skrev:Går det inte med en stor rörtång. Det har jag haft till andra bilar. Borde väl funka även på denna bil.
"Problemet" med oken på s/v40 bak är att man ska vrida och trycka kolven samtidigt, men man kan prova med vad man vill..
Visste inte att man ska vrida, lärde mig nåt. Tack. Annars hade jag nog gjort som "vanligt" när det blir min tur att byta. Gäller det även fram?
Användarvisningsbild
av #27
ottopix skrev: Visste inte att man ska vrida, lärde mig nåt. Tack. Annars hade jag nog gjort som "vanligt" när det blir min tur att byta. Gäller det även fram?
Nej fram är det vanlig..
av moZZe
Tackar för alla svar.

Jag har tidigare bytt klossar framme utan problem men bak är det lite värre. Försökte med en stor tång men det gick inte. Rekomenderar specialverkyg om man vill byta själv.
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]