Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pidde240
Tycker jag testat det mesta, men som sagt kan ju missat något
återkommer när jag har hissat upp bilen i morgon för extra koll
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du har eftermarknadsfälgar, kolla att de centrerar ordentligt på navet.
Tydligen ska det sitta någon slags adapterring i centrum på vissa fälgar, kommer den bort så centreras inte fälgen ordentligt. Då blir det garanterat obalans
Och prova att frikoppla när du känner vibrationerna. Enligt min erfarenhet brukar det alltid bli värre om de beror på obalans eller skeva däck. Men när drivknuten havererade var det precis tvärtom, så fort man frikopplade blev det helt vibrationsfritt!
av MickeM
berrabus skrev: sön 13 okt 2019, 08:20 Om det är en drivknut, varför blir det bättre efter man kört en stund?
Det blir det normalt inte.
Det faktumet talar emot teorin om drivknut som felorsak.
Men:
100% omöjligt? Nej.
Osannolikt? Ja.

Lager och knutar BORDE vara konsekvent.

Att det slutar efter en stund talar för däcken. ("Morgonsula")
Men det märker du i.s.f skillnad när vinterhjulen kommer på.

Bromsarna så brukar det bete sig omvänt.
Dvs börja efter en stund.

Saknad/skadad ring i fälgcentrum, kan den durra/spåra/wobbla lite hur, och när, som helst.
Orginalfälgar är rätt i centrum utan ring, men nån klantskalle kan ju ha filat upp hålet om fälgarna brukade fastna på navet.
Det har hänt..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Min drivknut blev definitivt värre när man åkt några mil, antar att smörjfettet tunnades ut allteftersom bromsskiva/lager/drivknut värmdes upp och totalskärning närmade sig..
När den fått kallna nån timme gick det att åka några mil igen, när jag insåg det så jag tog mig hem till slut :-) Har faktiskt provat värma den nu tvättade knuten med värmepistol av ren nyfikenhet och då minskar faktiskt kärvningstendensen!
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Pidde240
Sitter original alu fälgar på bilen så där är inga adapterringar.

Hittade en dålig drivknut på den idag efter en stunds felsök , monterade dit två nya knutar vä hö lik förbannat så e vibrationen kvar vid 80 - 90 kmh, hem igen och testade
mina vinter däck odubbade , suck samma sak med dom :-/ kollade även länkarms bussningarna,styrleder som kändes väldigt bra stabstaget e nytt, får beställa hem ett par spindelleder och testa med det till nästa helg va ju inte så dyra eller om inte det skulle hjälpa så får jag nog leva med det verkar det som :-(

Erik Å skrev:Om du har eftermarknadsfälgar, kolla att de centrerar ordentligt på navet.
Tydligen ska det sitta någon slags adapterring i centrum på vissa fälgar, kommer den bort så centreras inte fälgen ordentligt. Då blir det garanterat obalans
Och prova att frikoppla när du känner vibrationerna. Enligt min erfarenhet brukar det alltid bli värre om de beror på obalans eller skeva däck. Men när drivknuten havererade var det precis tvärtom, så fort man frikopplade blev det helt vibrationsfritt!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det kan ju rent teoretiskt vara den inre knuten som är dålig också, men de brukar väl hålla dubbelt så länge som den yttre ;-) Och på högersidan finns ju stödlagret också..
Vet inte om man ska rekommendera detta: det funkar på V70 classic men är inte helt riskfritt. Kanske inte går på de senare årgångarna..? Iallafall, det har hänt att jag lyft upp ett framhjul, startat motorn och låtit hjulet spinna med högsta växeln i för att se om fälgen är dåligt centrerad osv. Är det obalans så känns det i ratten vid vissa varvtal, jag lovar. Differentialen får jobba som aldrig förr, tror inte den går sönder av en stunds körning men jag lovar inget. Hjulet spinner med dubbla varvtalet mot normalt så stanna på måttliga motorvarv..
ABS kommer att sätta felkod eftersom den får pulser bara från en sida. Lampan brukar slockna sen när man kört några gånger.
MEN viktigast av allt, TRACS måste stängas av! Annars bromsas det spinnande hjulet och bilen hoppar av domkraften! Lyfter man båda framhjulen samtidigt minskar nog riskerna..?
Slutkläm "Don't try this at home", och gör du det så är det på egen risk! :-D
Användarvisningsbild
av Pidde240
Det är ju helt klart värt att försöka, men det blir båda hjulen i luften för säkerhetens skull ;-) det enda jag inte kollade är hur stötdämparna mår där bak ska passa på och kolla på det i veckan som kommer
av MickeM
Jag försökte göra som "ErikÅ" tipsar om, när min V70 durrade.
Men det gick inte .
Har man DSTC (som jag) kan man inte spinna ena hjulet i luften. Då bromsas det hjulet och bilen vill framåt.
Även med DSTC av.
Hur den beter sig med endast STC vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Pidde240
Så då var vibrationerna borta från bilen :-D
efter att bytt ut båda spindellederna och länkarmar (bussningarna va helt slut) samt dom yttre drivknutarna så nu vibrerar den inte längre
så nu är kör känslan på topp igen :-D
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]