Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Poggan
Hej! Jag är ny här på forumet! :D
Vi funderar på att byta bil, nämligen till en Volvo V70 -98.
Hur är den att äga, vanliga fel, sjukdomar etc.
Är karossen galvad, om ja, isåfall hur mkt?
Vad drar den i soppa/mil etc......
Vi kikar på en V70 -98 2.5SE 16200mil för 69kkr.
av Addekarlsson
Välkommen till forumet!
Som välkomstpresent ska du få din första tråd flyttad, eftersom du placerat tråden i avdelningen för V70 fromm -00 och uppåt. :wink:

Mvh/ Adde
av Poggan
Addekarlsson skrev:Välkommen till forumet!
Som välkomstpresent ska du få din första tråd flyttad, eftersom du placerat tråden i avdelningen för V70 fromm -00 och uppåt. :wink:

Mvh/ Adde
Sorry, klickade på fel länk..... :oops:
Användarvisningsbild
av Phantom
Kolla oljeläckage mellan motor och vxl-låda blir dyrt att reparera om man inte gör jobbet själv att riva ner vxl-låda. Länkarmar, bromsskivor, baklucka (rost), krockskada, vevhusventilation (som borde vara ok med riktiga servicar på bilen). Alla de vanliga felen som kan förekomma på en beg bil. Servicebok, tidigare ägare. Fler saker finns säkert att tänka på som andra fyller på med.
Hittar man en V70 man är nöjd med så är det en helsjyst bil att ha tycker jag. Köpte själv för ett par månader sedan en V70 AWD -98 som rullat 11100 mil och är jättenöjd. Förutom ovanstående oljeläckage som jag fick så är jag nöjd med bilen. Är inte säker men kan tänka mig att en AWD drar lite mer men vid långkörning så har jag legat på runt 0,8-0,9 l/mil.
Hoppas ni hittar en fin bil som ni blir nöjda med, för det finns många att välja på om det inte blir den ni redan funderar på. :)
av Poggan
Ok tack för snabbt svar!
Den är välservad på verkstaden.
Ang. att du sa rost på bakluckan, så fanns det lite grann, max 6 cm på kanten.
Jag tror nog att luckan stött emot något, ägaren struntat i att fixa, så har det blivit lite brunt.
Men som sagt är bilen inte galvad?
Användarvisningsbild
av Nexus
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=20996
En ganska bra länk även om det mesta redan är sagt :wink:

Kolla att AC fungerar. Ganska vanligt med läckage :???: och chimsa om kompressor. Kolla så ratten ej är missfärjad. (gäller ljusa läderrattar). En ny kostar ca 3500 :(
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
av Poggan
Sedär ja, man tackar!
Men jag funderar över bakluckan, att den kan rosta, hur kommer det sig?
Är inte delar av bilen galvade?
945:an var väl delvis galvad om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av Nexus
Poggan skrev:Sedär ja, man tackar!
Men jag funderar över bakluckan, att den kan rosta, hur kommer det sig?
Är inte delar av bilen galvade?
945:an var väl delvis galvad om jag inte minns fel.
Galvade är de nog men bättrar man ej en skada så rostar det .
Jag har inte en rostfläck på min och så ska det förbli. Varje lilla stenskott bättras och jag vaxar överallt inte bara på utsidan av bilen :roll:
av Poggan
grammse skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=20996
En ganska bra länk även om det mesta redan är sagt :wink:

Kolla att AC fungerar. Ganska vanligt med läckage :???: och chimsa om kompressor. Kolla så ratten ej är missfärjad. (gäller ljusa läderrattar). En ny kostar ca 3500 :(
Jo, jag tyckte att det var lite dåligt med kyl från klimaten, kanske behöver fyllas på eller så är det läckage som du säger.
Chimsa om kompressor?
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]