Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mugge
Jag lurar på att skaffa en Volvo V70/S70 (1997-2000/2002) som andrabil. Har fått intrycket att man kan få mycket bil för pengarna (absolut tak 70kkr), särskilt om man väljer en sedan. Andra argument är att den ska vara säker, driftsäker och svälja skapligt med last.

Är det nåt att ha?
Vilka motoralternativ rekommenderas?
Vilka inte?
Vid vilka miltal kan det vara dags att börja dra öronen åt sig?
Vid vilka miltal kommer de stora servicarna?
Vilka är de svindyra typfelen?
Vilka andra fel är vanliga (och mer lättlagade)?
Är ca 45kkr ett bra pris för en som gått över 25000 mil?
Användarvisningsbild
av Nexus
V70 är det mera sug efter än S70 på beg marknaden. Jag tycker du ska ha en V70 mera praktisk när frugan ska till IKEA :wink: :wink:
Jag tycker 2,5T är en trevlig motor. 2,0 skulle jag inte rekomendera.
kamrem vid 16500mil.
Sen är ju inte milen som avgör helt utan hur den är skött.
Typ fel är :???: LLM, Gasspjäll, läckande packbox mellan motor och låda.
Sen är det ju spindelleder,styrleder,klonkstagen.
Det var det jag kom på för stunden.
En mycket trevlig bil tycker jag och man färdas som en kung. Full pott till volvos stolar :D
av Kena
Automater verkar vissa ha strul med, men de finns ju de utan. Sedanerna får man nog mer för pengarna men tappar på hur praktiska de är. Annars är de vanligaste felen uppräknade ovan, och inte särskilt dyra att åtgärda förrutom allt läckande packbox, och spjället, men kan få spjället på goodwill om du har tur.
Användarvisningsbild
av mugge
Givande synpunkter. Gäller problemen med packboxar och LMM alla motorer eller främst turbo? 2.0:an är visserligen svag, men är det rätt spekulerat att den också borde klara sig ifrån dessa problem :?:

Antaget att läckande packbox, gasspjäll och LMM åtgärdats - kan man då känna sig någorlunda trygg?

För tillfället lutar det åt en V70, men en S70 kanske är ett sätt att dämpa frugans köplust på IKEA :wink:
av Kena
Det gäller nog både med/utan turbo, det är bara kolla på undersidan mellan växellådan och motorn, finns det synligt oljeläckage är det demont. som gäller och det verkar kosta ca 10'. Tycker själv det är snuskdyrt för en så ändå enkel grej som att plocka ned en växellåda. Jag jämför då med vad jag på Volvo här i Luleå betalade på min gamla bil för att byta koppling, 2500kr iofs 4-5 år sedan men ändå.
S70 finns ju rätt många som är körda av ej barnfamiljer men det kan vara lite knepigt att hitta någon som är till salu.
av dnivye
Mycket bra bilar. Har en V70-SE -99. Problempunkter har varit förutom de som andra redan skrivit: låset i bakluckan har gått sönder flera ggr på så sätt att innebelysningen lyser och att larmet inte aktiveras. Kostar en slant att byta. Fel på spjällmotor recirk vilket verkstaden nästan inte hittade utan tänkte byta ut hela styrenheten för ECC för 6800 kr + arbete. Som tur var så bad jag om experthjälp som hittade spjällmotorfelet. Se också upp med svetsfogen mellan dörrstoppen och A-stolpen på förarsidan. Den höll på att gå av men togs på förlängd garanti, skulle kostat 5000 kr att fixa. Har gått nästan 18000 mil nu och fungerar bra!
av Addict
Det är fina bilar, men väldigt törstiga.
Har man otur finns det sjukt dyra saker som kan gå sönder. Jag fick t.ex. reparera min för 15000kr ett år och ändå sålde jag den med diverse dyra fel också...
Användarvisningsbild
av Nexus
Addict skrev:Det är fina bilar, men väldigt törstiga.
Har man otur finns det sjukt dyra saker som kan gå sönder. Jag fick t.ex. reparera min för 15000kr ett år och ändå sålde jag den med diverse dyra fel också...
Väldigt törstiga :???: :???: beror helt på vad man jämför med :wink:
Min 2,5T ligger på runt litern milen.Det tycker jag är helt acceptabelt :)
Hellre tanka lite offtare än att harva fram i en liten korean som blir platt vid en ev olycka :wink:
av *pettson*
Kena skrev:Det gäller nog både med/utan turbo, det är bara kolla på undersidan mellan växellådan och motorn, finns det synligt oljeläckage är det demont. som gäller och det verkar kosta ca 10'. Tycker själv det är snuskdyrt för en så ändå enkel grej som att plocka ned en växellåda. Jag jämför då med vad jag på Volvo här i Luleå betalade på min gamla bil för att byta koppling, 2500kr iofs 4-5 år sedan men ändå.
S70 finns ju rätt många som är körda av ej barnfamiljer men det kan vara lite knepigt att hitta någon som är till salu.
hmm nåt så enkelt som att plocka ned lådan?.. Tja inte är det svårt men det är tidskrävande.. det är ju inte som att plocka ned den på en 740..
verkstadstiden på jobbet är ca 5,5 timmar det går att göra det lite snabbare för den vane med märkesutrustning (lyft och växellådsjiggen som volvo har). I garaget tar det den vana runt 7-8 timmar utan stress.
På en 740 är det drygt 2 timmar på verkstan och drygt 2 timmar i garaget hos den vane..
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Ang. läckande packbox: Läckage från dränagehålet i kåpan mellan motor och låda kan även bero på att slavcylindern till kopplingen håller på att ge upp. Arbetet är ju dock ungefär detsamma.

Inte helt ovanliga fel är också:

Läckande värmepaket. Material: drygt 2kkr, arbete: 20 min för en volvo-mek. (det var inte bättre förr, tänker på 240'n)

Hjullager fram, dålig livslängd. Fixar den händige på 1-2 timmar.

(Har själv råkat ut för samtliga ovanstående fel)

Annars är det en snabb & pålitlig kärra och suverän på långfärd.

Hej! Jag har en V90 t6 recharge 2021 med 8-vxl aut[…]

Oj, aj.. Att mina mätare visar olika vet jag […]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]