Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GUS
Hej på er alla.... :D

Det här är mitt första inlägg.
Vill bara ge beröm till killarna på volvo i Ö-vik..
Fick mitt gasspjäll bytt igår med det så kallade (Goodwill)
inga som helst diskussioner om att inte få det bytt.
Bilen V70N-T5 har rullat 15720mil.

:wink:
Användarvisningsbild
av born52
Gratulerar till ditt nya gasspjäll :wink:
Personalen på volvo i Luleå borde nog ta efter eran goodwill.Har problem som nog kommer från spjälhuset, fick en uppgradering i sommras (fick betala)problemet kvar,var in i dag fredag för diskution men efter som bilen inte lämnar nån felkod så får jag betala det själv
av Pelle
Problemet är just din definition "som nog kommer från"

Utan att ha ringat in precis vad som är fel så lär de aldrig gå med på ett byte..

Är mycket annat som kan strula.. Skitigt (oljigt/sotigt ) spjäll, Igensatt vevhusventilation, Pissiga tändstift/Spolar, skit i VVT ventilen etc...

Vad är det som strular mer specifikt ?
Användarvisningsbild
av born52
Det började med vandrande tomgång ibland ned till 600 o ökande,lämnade in bilen. Diagnosen va spjällhuset,men det skulle gå att fixa med uppgradering.Uppgradering gjordes den vandrande tomgången försvann men då började en annan grej.Om man kör tex 40knyck håller jämn gas,börjar bilen plösigt sakta ned,man gasar lite,lite till och sen är det nära whiplash skada.Tyvärr skrev dom inte ner nån felkod första gången jag va in när dom konstaterade att det va spjällhuset,men det är klart då betalade jag,nu vill jag ju ha det som garanti jobb.
Bilen va in i våras på 16000milsservice då rengör väl dom typ vevhusvent o dylikt
av Pelle
Rengjordes spjällhuset vid förra tillfället ?
Sen skulle jag kolla upp med dem om de verkligen rengjort vevhusventen vid service.... (Har hört en del som fått besked att: Nää de ingår inte i servicen det kostar extra och det måste du beställa separat..)

Sen undrar jag om problemet inträffar när du kör med farthållaren på eller om det är bara med "manuell" gas ?
Användarvisningsbild
av greeeken
Pelle skrev:Rengjordes spjällhuset vid förra tillfället ?
Sen skulle jag kolla upp med dem om de verkligen rengjort vevhusventen vid service.... (Har hört en del som fått besked att: Nää de ingår inte i servicen det kostar extra och det måste du beställa separat..)

Sen undrar jag om problemet inträffar när du kör med farthållaren på eller om det är bara med "manuell" gas ?
Det ingår inte i service.
FAnns inte i listan ja fick av dom.
Användarvisningsbild
av born52
Det märks nog mest vid lägre hastighet utan farthållare, kring 40-50 km/t. Och sen till rengöringen,vid 16000 milaservicen har jag då fått betala för "Kontroll o Rengöring av vevhusventilation" a:1600 pix

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]