Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kvillebäck skrev: lör 12 okt 2019, 18:34 Som porr för oss motornördar! Trevlig prosa och tydliga bilder. Min åsikt är att felkod kommer när cirkulationen genom egr minskar lite grand.
Minskar det mer än 30% så tänds även motorlampan och "försämrad prestanda"

Tack för en underhållande tråd!
Tack!
Kul med siffror om och när bilens kontrollsystem säger till. Hoppas det var det som denna vagn klagade på.
VolvoB20 skrev: lör 12 okt 2019, 21:36 Suveränt arbetet. Se till att få den klistrad under mekartips.

Kylaren är till för att få ned tempen på avgaserna som återförs till cylindern och på så sätt få det kallare i cylindern så det bildas mindre NOX.

Jag har sett på nätet att man rengör genom att blästra insidan av EGRen med valnötskal.
Tack!

Ja, det här med valnötter har jag hört också, i andra sammanhang.
I brist på valnötskalsbuffert fick det bli denna metod.

Kanske något att samla efter jul och lägga in i blästerskåpet. 😊
UnleashFusion skrev:Detta var en riktigt utförlig och simpelt och följa-guide. Detta borde fästas och sparas för framtiden. Framförallt V70 med diesel-motorer(som finns uppsjö av på blocket och om någpn som köpt stompar in sig här och gillar och pilla/mecka så är det good-to-go. Funkar detta utförande på samtliga volvo-diesel-modeller eller är det enbart V70?
Tack!

Nja, principen är lika, dock utan kyl, på många modeller.
En snabb slagning på de äldre modellerna av V70 (upp till 2013) ger att de EGR-historierna inte alls ser lika ut.
De verkar heller inte ha kylet.
Nu slog jag lite snabbt och det finns ju många olika modeller av Volvo och motormodeller till dem.

Jag vet heller inte om problemet kommit innan eller om det är från den "nya" generationens motorer som kom då 2014?

Någon vet säkert mer om detta.
Fin guide med bra bilder, snyggt jobbat!

Bilden innan tvätt av kylet, der ser lite kladdigt ut det kan vara tecken på läckage i kylet. Kylarvatten som läcker in.

På ventilen, där armen går från motorn och in i ventilen, under det svarta plastlocket. Om där finns sot som på bilderna har du läckage igenom axeln. Det brukar göra att axeln/armen kärvar.

Jag gissar att du kommer behöva ta isär snart
igen för att byta både kyl och egrventil. :(

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Nelsson skrev: sön 13 okt 2019, 08:02 Fin guide med bra bilder, snyggt jobbat!

Bilden innan tvätt av kylet, der ser lite kladdigt ut det kan vara tecken på läckage i kylet. Kylarvatten som läcker in.

På ventilen, där armen går från motorn och in i ventilen, under det svarta plastlocket. Om där finns sot som på bilderna har du läckage igenom axeln. Det brukar göra att axeln/armen kärvar.

Detta var just första rengöringen på 55.000 mil. Då är det väl inte så konstigt att det samlats lite klet.
Nelsson skrev:Fin guide med bra bilder, snyggt jobbat!

Hej!

Gissar på att det som ser kladdigt ut i kylet, bör vara olja. Den är säkert inte helt tät överallt, med tanke på att de här motorerna kan börja dra olja på typ 5000 mil. 55000mil, tar säkert en del olja.
Om den tog vatten där, bör nivån i kylsystemet ju minska.

Att man får ta isär det igen, är säkert troligt. Frågan är ju hur länge det går? Jag såg inga tecken på att detta varit nere innan, så om det är första gången så får denna Volvo fint betyg av mig.
Att det skulle gå 55000 mil till, tror jag nog inte.
Går det ett par tusen mil, kan det ju vara värt det ändå, beroende på hur mycket man kör.
Intressant vore om någon vågade ta ner sin EGR på en bil som gått kanske 5-6000 mil för att se hur en sådan ser ut.

Nu när jag gjort detta en gång, så bör jag göra hela operationen på under två timmar, i alla fall.
I den räknar jag en timme för rengöringen och max en timme för ur och i montering.

Denna bil hade på senaste service blivit dömd att "EGR ventilen är helt kass, sitter bomfast"...
Offerten att byta var från 8000-14000. Vad 8000 gav mot 14000, vette tusan, jag lyssnar väldigt lite på den typen av mekaniker.
Hade han stuckit in fingret och puttat på armen till EGR spjället, hade han kunnat konstatera att det inte alls satt fast.
Man behöver inte ens lyfta motorkåpan för detta.

Nu vet jag inte hur länge bilen kommer stanna hos mig. Den är köpt som vinterbil till min dotter.
Hon kör ju på en del och framför allt ganska korta sträckor (1.5mil ofta). Detta verkar vara dåligt för detta system.
Ska bli intressant att se hur den klarar sig. :-)
Idag var det garage igen.

Gorilla hade fått verka över natten och jag kände stor tillit till resultatet.
Insugsrörets pip, verkade sitta bom fast och även armen till vacuumklockan tålde en del hantering.
IMG_5653.JPG
IMG_5653.JPG (454.53 KiB) Visad 3038 gånger

Började med att fetta in axeln där "örat" från klockan skulle på, detta för att undvika gårdagens snedbelastning.
Fett är "the shit"!
Nu var det mycket enkelt att få dit.
IMG_5655.JPG
IMG_5655.JPG (356.74 KiB) Visad 3038 gånger

Gorilla Glue fungerar så att det expanderar en del, vilket gör att det pyser ut liksom, samtidigt som det tätar till.
Jag gillar det. Det blir oftast tillräcklig hållfasthet och överflödet går att skrapa loss, om man vill.

Montering av rostfritt rör från EGR huset till insuget, nu i rengjort skick.
Man ser även den dubbelriktade "pinnbulten", där plåten som håller en kylslang, mm. ska sitta också.
(Som för övrigt är M7 muttrar till. Lärde jag mig mycket effektivt när jag tappade en, som rullade in på hasplåten. Latmasken ville hämta en ny flänsmutter i hyllan. Tji fick jag, M7 har jag inte på sortiment. Loss med hasplåt, bara) .
IMG_5657.JPG
IMG_5657.JPG (372.38 KiB) Visad 3038 gånger
IMG_5658.JPG
IMG_5658.JPG (469.09 KiB) Visad 3038 gånger

Eftersom jag lärt mig rita pilar och ringar i Paint, kommer här en nerkladdad bild på kontaktstycken och hållare för kablar och slangar, som man kan glömma eller låta bli att glömma. Eget val är möjligt här.
IMG_5661.JPG
IMG_5661.JPG (806.73 KiB) Visad 3038 gånger

Efter att ha hakat dit batteripolen, som sista åtgärd, tänkte jag att det är dags att starta.
Starten kändes förtroendeingivande, förutom ett ganska distinkt "klick".
Väl ute ur garaget ser jag att Gorilla har svikit. Vacuumklockan drar tydligen för hårt för att reparationen skulle hålla.
Passade samtidigt på att läcksöka den andra lagningen, vid insugsröret, med startgas, utan reaktion, så jag utgår från att det är tätt där. (Jajamen, den bilden fick jag anstränga mig att få till på plats :-) )
IMG_5666.JPG
IMG_5666.JPG (308.94 KiB) Visad 3038 gånger

In i garage igen och demontera plåt och rostfritt rör samt vacuumklocka.
Då vi lever i ett postapokalyptiskt samhälle (i alla fall för invånare i det Romerska imperiet), vill jag laga istället för att byta.
Det låter i mina öron bättre än att säga att jag har för lite tålamod för att Volvo ska ta fram en ny klocka. Bortsett från att de säkert gillar att ta betalt för den med...
Så jag borrade fyra en-millimeters hål och najade ihop med ståltråd.
Funktion före design.
Det blev extremt stabilt och fyller sin uppgift fint.
Tänker titta till lite då och då, är dock full av självförtroende till min lösning.
IMG_5671.JPG
IMG_5671.JPG (367.65 KiB) Visad 3038 gånger

Dags för test på riktigt.
Jag visste inte att bilen släckte motorlampan själv, trodde det behövdes göras manuellt på verkstad.
Det verkar inte vara fallet. Ingen motorlampa eller "försämrad motorprestanda".
Körde ut och värmde upp. Testade att dra ur den med gasen i botten så långt jag vågade på lämplig väg, ett par gånger.
Provocerade liksom hit och dit med "illa körning".
Det verkar som den tycker att jag gjort ett ok jobb, så här långt.
Inga lampor eller uppmaningar till verkstadsbesök.
IMG_5673.JPG
IMG_5673.JPG (251 KiB) Visad 3038 gånger

Inte heller när jag bytt från "ungdomlig körglädje-tema", som min dotter vill ha, ("Pappa, jag gillar att ha digital hastighet i mitten" Jojo...), till "Gubbe med keps som vill se "e" symbolen", (Det är jag det då, fast utan keps, bara flint), tyckte bilen att det var dåligt att vara bil.
(Undrar om den meningen är korrekt? Kanske kändes detta ända till min svenskalärare i grundskolan.)
Den är liksom lugnare att vila blicken på.
IMG_5684.JPG
IMG_5684.JPG (263.91 KiB) Visad 3038 gånger

Så nu återstår det att se, helt enkelt.

Jag återkommer om det blir knas, så länge jag har bilen.

PS: Hittade ett fel i min text:
I bild 5596, i del 1, skriver jag "Grön cirkel är till luftröret, det på ovansidan, baksida motor, det med Gorilla Glue, om du minns."
Om du tyckte det var konstig, så är det det. Grön cirkel ringar in fäste till plastkanal för kablar, inget annat.
Insugsröret sitter skruvat uppifrån, grön cirkel på bild 5661, i del 4, alltså detta inlägg.

Tack för mig!
Ha en fin dag!

Mvh Alex
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Avgassystem till volvo 940

Förra ägaren sa 100 cells.

Den sitter så den syns bakifrån, om de[…]