Idag var det garage igen.
Gorilla hade fått verka över natten och jag kände stor tillit till resultatet.
Insugsrörets pip, verkade sitta bom fast och även armen till vacuumklockan tålde en del hantering.
IMG_5653.JPG (454.53 KiB) Visad 3041 gånger
Började med att fetta in axeln där "örat" från klockan skulle på, detta för att undvika gårdagens snedbelastning.
Fett är "the shit"!
Nu var det mycket enkelt att få dit.
IMG_5655.JPG (356.74 KiB) Visad 3041 gånger
Gorilla Glue fungerar så att det expanderar en del, vilket gör att det pyser ut liksom, samtidigt som det tätar till.
Jag gillar det. Det blir oftast tillräcklig hållfasthet och överflödet går att skrapa loss, om man vill.
Montering av rostfritt rör från EGR huset till insuget, nu i rengjort skick.
Man ser även den dubbelriktade "pinnbulten", där plåten som håller en kylslang, mm. ska sitta också.
(Som för övrigt är M7 muttrar till. Lärde jag mig mycket effektivt när jag tappade en, som rullade in på hasplåten. Latmasken ville hämta en ny flänsmutter i hyllan. Tji fick jag, M7 har jag inte på sortiment. Loss med hasplåt, bara) .
IMG_5657.JPG (372.38 KiB) Visad 3041 gånger
IMG_5658.JPG (469.09 KiB) Visad 3041 gånger
Eftersom jag lärt mig rita pilar och ringar i Paint, kommer här en nerkladdad bild på kontaktstycken och hållare för kablar och slangar, som man kan glömma eller låta bli att glömma. Eget val är möjligt här.
IMG_5661.JPG (806.73 KiB) Visad 3041 gånger
Efter att ha hakat dit batteripolen, som sista åtgärd, tänkte jag att det är dags att starta.
Starten kändes förtroendeingivande, förutom ett ganska distinkt "klick".
Väl ute ur garaget ser jag att Gorilla har svikit. Vacuumklockan drar tydligen för hårt för att reparationen skulle hålla.
Passade samtidigt på att läcksöka den andra lagningen, vid insugsröret, med startgas, utan reaktion, så jag utgår från att det är tätt där. (Jajamen, den bilden fick jag anstränga mig att få till på plats

)
IMG_5666.JPG (308.94 KiB) Visad 3041 gånger
In i garage igen och demontera plåt och rostfritt rör samt vacuumklocka.
Då vi lever i ett postapokalyptiskt samhälle (i alla fall för invånare i det Romerska imperiet), vill jag laga istället för att byta.
Det låter i mina öron bättre än att säga att jag har för lite tålamod för att Volvo ska ta fram en ny klocka. Bortsett från att de säkert gillar att ta betalt för den med...
Så jag borrade fyra en-millimeters hål och najade ihop med ståltråd.
Funktion före design.
Det blev extremt stabilt och fyller sin uppgift fint.
Tänker titta till lite då och då, är dock full av självförtroende till min lösning.
IMG_5671.JPG (367.65 KiB) Visad 3041 gånger
Dags för test på riktigt.
Jag visste inte att bilen släckte motorlampan själv, trodde det behövdes göras manuellt på verkstad.
Det verkar inte vara fallet. Ingen motorlampa eller "försämrad motorprestanda".
Körde ut och värmde upp. Testade att dra ur den med gasen i botten så långt jag vågade på lämplig väg, ett par gånger.
Provocerade liksom hit och dit med "illa körning".
Det verkar som den tycker att jag gjort ett ok jobb, så här långt.
Inga lampor eller uppmaningar till verkstadsbesök.
IMG_5673.JPG (251 KiB) Visad 3041 gånger
Inte heller när jag bytt från "ungdomlig körglädje-tema", som min dotter vill ha, ("Pappa, jag gillar att ha digital hastighet i mitten" Jojo...), till "Gubbe med keps som vill se "e" symbolen", (Det är jag det då, fast utan keps, bara flint), tyckte bilen att det var dåligt att vara bil.
(Undrar om den meningen är korrekt? Kanske kändes detta ända till min svenskalärare i grundskolan.)
Den är liksom lugnare att vila blicken på.
IMG_5684.JPG (263.91 KiB) Visad 3041 gånger
Så nu återstår det att se, helt enkelt.
Jag återkommer om det blir knas, så länge jag har bilen.
PS: Hittade ett fel i min text:
I bild 5596, i del 1, skriver jag "Grön cirkel är till luftröret, det på ovansidan, baksida motor, det med Gorilla Glue, om du minns."
Om du tyckte det var konstig, så är det det. Grön cirkel ringar in fäste till plastkanal för kablar, inget annat.
Insugsröret sitter skruvat uppifrån, grön cirkel på bild 5661, i del 4, alltså detta inlägg.
Tack för mig!
Ha en fin dag!
Mvh Alex