Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag var på Mekonomen och köpte två nya bromslampr 21w. Dom är runda till formen och har ca tio små lysdioder. Problemet är, att jag får ett felmeddelande att kolla bromsljusen, fast dom fungerar?

Kan det vara för låg spänning på något sätt, så att den varnar för det??

Är tacksam för svar. :lol:
av Håkan.Persson
Det är nog så att dessa lampor drar mindre ström än vanliga lampor och därför ges felindikation.
Användarvisningsbild
av Forest
Håkan.Persson skrev:Det är nog så att dessa lampor drar mindre ström än vanliga lampor och därför ges felindikation.

Det var väl det jag trodde!! TACK!

Men varför säljs dom då? Det måste vara fler bilmodeller som har liknande problem.

Dom var inte direkt billiga heller, 100:-/st.

Undrar om man kan lämna tillbaka dom? Jag sa till vilken bil jag skulle sätta dom på. Lite ansvar får man väl ta?
Användarvisningsbild
av Forest
Håkan.Persson skrev:Det är nog så att dessa lampor drar mindre ström än vanliga lampor och därför ges felindikation.
Jag hittade svaret på http://www.diodhuset.se

Effektmotstånd 21 watt för 12 volt

Monteras för att öka strömförbrukningen vid montering av diodlampor för t.ex. blinkers. Behövs då blinkersen blinkar snabbt efter byte. Används även om glödtråds varning reagerar efter utbyte av t.ex. bromsljuslampa på 21 watt.
Ett motstånd åtgår / lampa.
Levereras styckvis.

Pris SEK 79
av Dopping
79 kr....!!! PER STYCK ?

Låter hiskeligt dyrt....

Varför funkar inte Elfas effektmotstånd för ca 15 kr/st???
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=6943.htm

Frågan är bara hur många A som ska passera dioden resp. motståndet för att välja rätt resistans. (vad anges för A-tal eller effekt på diodlampan?)
Användarvisningsbild
av Loner
Dopping skrev: Frågan är bara hur många A som ska passera dioden resp. motståndet för att välja rätt resistans. (vad anges för A-tal eller effekt på diodlampan?)
21W 12V = 1,75A
21W 14V = 1,5A

/L

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]