CabBO skrev: ↑tis 24 sep 2019, 00:15
Problemet har återkommit och nu märker jag att kylarfläkten inte går när AC är avstängt. Så länge klimatanläggningen är på AUTO (med AC inkopplat) eller har manuell hastighet (med ac inkopplat) så fungerar kylarfläkten och allt är ok. Så fort jag sätter klimatanläggningen på 0 (noll) så går inte kylarfläkten och vattnet kan bli för varmt.
Varför fungerar inte Kylarfläkten i läge 0 (noll) på klimatanläggningen? Allt fungerar med AC på
Ja du, jag hade ett samtal med min PST förra veckan, han sa att det var ECC som styr fläkten, jag har dock inte frågat om något annat också styr fläkten, det känns ju som att en tempgivare borde starta fläkten för att kyla motorn, alltså inte förlita sig på att ECC fungerar.
Min fläkt drog igång efter att ha backat ut bilen 10m och jag klev ur, då startade fläkten trots att bilen stått P i 10timmar.
Den lär ju knappast behövt kyla glykolen på kall bil.
Fick tipset byt termostaten, så bytte termostaten i helgen, men har inte beaktat om fläkten beter sig annorlunda nu.
Det måste finnas en separat tempgivare i systemet som kanske är trasig på din bil, så att den enbart förlitar sig på ECC som troligtvis har en egen tempgivare.
BMW i3 sportpaket 2019 (slitbil t/r arbetet + vinterkörning i saltslask)
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov
S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars