Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var 2st slangar som läckte vid slangklämman? Såg inte så mycket ut till att börja med, men det blev värre och värre. Trycket i systemet gjorde sitt efter att jag stängt av motorn.
Problemet har återkommit och nu märker jag att kylarfläkten inte går när AC är avstängt. Så länge klimatanläggningen är på AUTO (med AC inkopplat) eller har manuell hastighet (med ac inkopplat) så fungerar kylarfläkten och allt är ok. Så fort jag sätter klimatanläggningen på 0 (noll) så går inte kylarfläkten och vattnet kan bli för varmt.
Varför fungerar inte Kylarfläkten i läge 0 (noll) på klimatanläggningen? Allt fungerar med AC på
CabBO skrev: tis 24 sep 2019, 00:15 Problemet har återkommit och nu märker jag att kylarfläkten inte går när AC är avstängt. Så länge klimatanläggningen är på AUTO (med AC inkopplat) eller har manuell hastighet (med ac inkopplat) så fungerar kylarfläkten och allt är ok. Så fort jag sätter klimatanläggningen på 0 (noll) så går inte kylarfläkten och vattnet kan bli för varmt.
Varför fungerar inte Kylarfläkten i läge 0 (noll) på klimatanläggningen? Allt fungerar med AC på
Ja du, jag hade ett samtal med min PST förra veckan, han sa att det var ECC som styr fläkten, jag har dock inte frågat om något annat också styr fläkten, det känns ju som att en tempgivare borde starta fläkten för att kyla motorn, alltså inte förlita sig på att ECC fungerar.

Min fläkt drog igång efter att ha backat ut bilen 10m och jag klev ur, då startade fläkten trots att bilen stått P i 10timmar.
Den lär ju knappast behövt kyla glykolen på kall bil.
Fick tipset byt termostaten, så bytte termostaten i helgen, men har inte beaktat om fläkten beter sig annorlunda nu.

Det måste finnas en separat tempgivare i systemet som kanske är trasig på din bil, så att den enbart förlitar sig på ECC som troligtvis har en egen tempgivare.
Termostaten har jag bytt och problemet kvarstår efter det ändå. Har också provat ett annat relä som sitter ovanför kylarfläkten, men det är samma sak dändå.
Återstår väl då att kolla dom tempgivare som finns.
Fläkten skall ju gå på hel- och halvfart. Hur styrs det?
Fläkten styrs av både AC'n och Motorstyrboxen. AC'n kan man säga "säger till" styrboxen att starta fläkten när AC'n är igång. Med AC'n igång så går den på halvfart, högre om styrboxen begär det. Är AC'n avstängd går endast fläkten vid behov, vilket inte är speciellt ofta om det inte är 40+ ute. Tempgivaren som styr fläkten utöver AC'n sitter vid termostaten, en 2-polig kontakt lagom inträngd.

Både AC'n och själva motorstyrboxen styr fläkten via samma signalkablar, som kommer direkt från styrboxen.
Det är 2 kablar(+ en jord) som går direkt från styrboxen till fläktreläets 2 anslutningar(+ jord), dessa signaler kan ge totalt 4 olika hastigheter: noll(båda reläsignalerna låga), steg 1(signal 1 hög, signal 2 låg), steg 2(signal 1 låg, signal 2 hög), samt en 3e hastighet(båda signalerna höga). Den tredje hastigheten används inte vad jag vet, men den finns där åtkomlig i mjukvaran iaf.

Med andra ord, fungerar fläkten med AC'n igång bör den även fungera utan AC'n igång som den ska, eftersom det är samma kablar och signaler vi talar om.
Är det fel på tempgivaren så går fläkten ca 2-3min på fullvarv efter man stängt av bilen, och vägrar att starta tills tempgivaren är fixad. Du kan prova detta genom att dra ur kontakten till tempgivaren med motorn igång, och stänga av bilen. Då ska fläkten gå några minuter av sig själv som säkerhetsåtgärd(eftersom bilen i det tillfället inte vet hur varm motorn är).
Tack för en bra och utförlig redogörelse. Nu hoppas jag att det kan lösa problemet, eller i varje fall komma ett steg närmare det.
CabBO skrev:Hej. Har en bil som läcker kylarvätska rätt så rejält ibland. AC fungerar och kyler. Ingen imma på insidan av rutan. Inget läckage i bilen, utan allt kommer ut under bilen vid höger sida i bilens färdriktning. Har fyllt på och kan köra bilen ett tag och flera dagar i rad och inget händer. Sen plötsligt kan det bli ordentlig läcka under där vattnet följer bilen när jag backar in den i parkeringen. Det finns inget i oljan och expansionskärlet är det inget mer än glykol. Har behövt fylla på 2ggr på ca 140 mil.

Värt och veta kanske :) är att bilen rycker ytterst lite ibland vid körning. Har tankat 98 oktan men det hjälper inte.

Var börjar jag leta?

Hej
Jag känner igen fenomenet. Har en 850 a från ´95 vet inte om du har den 5 cylindriga motorn i din men min har det. jag kan köra en vecka och inget händer och så plötsligt så har hälften av vattnet försvunnit i expansionskärlet. Nu vet jag var mitt tar vägen men inte vad jag gör åt det.

Låt bilen stå på tomgång öppna huven och titta på expansionskärlet. efter några minuter börjar nivån stiga. vänta lite till och vips så stiger det fort det formligen sprutar ut mellan lock och kärlet. Har haft min på verkstad och dom säger toppackning. Tycker det låter konstigt. finns inget vatten i oljan och bilen går fint, tycker den borde gå dåligt om det var toppackningen.

Jag kunde inte hjälpa dig men kolla om det är samma på din. tror säker det läcker även under körning men då märker du inte det förrän nivån minskat
@CabBO, Skummade igenom tråden lite snabbt men problemet kvarstår att den läcker kylarvätska eller? Har du kollat den lilla slangen som sitter vid Turbon? Kommer inte ihåg men jag tror att du måste bort med luftfilterboxen samt friskluftslangen till turbon för att se slangen. :-) Å om jag minns rätt så är slangen placerad precis ovanför motorkudden :-)
Torby skrev:
CabBO skrev:Hej. Har en bil som läcker kylarvätska rätt så rejält ibland. AC fungerar och kyler. Ingen imma på insidan av rutan. Inget läckage i bilen, utan allt kommer ut under bilen vid höger sida i bilens färdriktning. Har fyllt på och kan köra bilen ett tag och flera dagar i rad och inget händer. Sen plötsligt kan det bli ordentlig läcka under där vattnet följer bilen när jag backar in den i parkeringen. Det finns inget i oljan och expansionskärlet är det inget mer än glykol. Har behövt fylla på 2ggr på ca 140 mil.

Värt och veta kanske :) är att bilen rycker ytterst lite ibland vid körning. Har tankat 98 oktan men det hjälper inte.

Var börjar jag leta?

Hej
Jag känner igen fenomenet. Har en 850 a från ´95 vet inte om du har den 5 cylindriga motorn i din men min har det. jag kan köra en vecka och inget händer och så plötsligt så har hälften av vattnet försvunnit i expansionskärlet. Nu vet jag var mitt tar vägen men inte vad jag gör åt det.

Låt bilen stå på tomgång öppna huven och titta på expansionskärlet. efter några minuter börjar nivån stiga. vänta lite till och vips så stiger det fort det formligen sprutar ut mellan lock och kärlet. Har haft min på verkstad och dom säger toppackning. Tycker det låter konstigt. finns inget vatten i oljan och bilen går fint, tycker den borde gå dåligt om det var toppackningen.

Jag kunde inte hjälpa dig men kolla om det är samma på din. tror säker det läcker även under körning men då märker du inte det förrän nivån minskat
Hej. Min är en 5 cylindrig motor. Problemet sommjag uppdagade med att vattnet försvann var att det blev för varmt och trycktes ut genom 2st ställen på kylarslangarna. Dessa drog jag sedan åt Problemet att vattnet blev varmt var att kylarfläkten inte gick ibland. Det visade sig att när ECC stod på med AC på Auto eller på manuell körning med AC så gick fläkten och allt väl med kylarvattnet. Så fort ECC stod på 0 så gick inte kylarfläkten och vattnet blev varmt. Nu är mitt problem att hitta varför det är så.
Du nämner att topplockspackningen kan vara sönder. Min luktar inte bensin och vattnet är helt klart i expansionskärlet på min. Dessutom inget slagg mm i oljan i motorn.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]