Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av efraiem1
Var på besiktningen och fick anmärkning på länkarmlagerbussning (glapp) och glapp i spindelled vänster fram.
Sitter och läser på forumet nu fram och tillbaka om hur man byter länkarm (vilket verkar vara tämligen enkelt) och spindelled (vilket verkar vara jobbigt att få ur). Jag har ju problem med båda så jag värderar att byta båda två i ett. Ska jag göra det själv så kostar jag utan tvekan på mig att köpa en ny länkarm jämfört med att åka iväg och få bussningar pressade (cykla iväg är väl rätta ordet).
Så frågan är egentligen, är det lättare att byta båda delarna samtidigt än var och en för sig. Verkar ju knepigt att trycka ut spindelleden men det kanske är för att man har länkarmen på plats? Men tänker om dne är lös så är det kanske lättare?

Brukar använda autodoc men noterar att biltema har ett länkarmspaket, https://www.biltema.se/bil-reservdelar/ ... 2000042284, så värderar att köpa det. Så tar man allt i en smäll, tankar kring det?
V70N, 2003, 2,5T.
av MickeM
Länkarmen är drygare än spindelleden.

Byt båda samtidigt givetvis.
Jag brukar tom ta loss spindelleden i navet för att lättare få ur länkarmen. (Släpp den i länkarmen ändå)
Låter man spindelleden sitta måste länkarmen längre ner än den egentligen kan för att få ur spindelledstappen. (Länkarmen går i subframe, så stora bussningen måste"lyftas"). Betydligt mer brytande, för bussningarna är starkare än man tror.

Släpp skruvarna och knacka ner spindelleden bara.
Vid montering låter du länkarmen pressa upp. Sätt i skruvarna tidigt så den är rätt i spåren.
Dra sedan upp den med skruvarna växelvis så den går upp rakt.

Specialverktyget för att knacka upp den behövs inte.

OBS!
Oavsett metod, så se NOGA upp med att inte dra isär inre drivknuten för långt!
Då ramlar den isär.

Jag brukar sätts ett band runt subframen och nypa fast i drivaxeln med en svetstång. Då kan den inte dras för långt.
Man kan få lossa centrumskruven till drivaxeln.
Man BÖR byta skruv i.s.f.
av efraiem1
Gissar att det är framvagnsinställning oavsett om man byter allt (spindelled, styrled, stabstag & länkarm) som om man bara byter länkarm och spindel?

Tack för det snabba svaret förresten.
av efraiem1
En annan sak.
I biltemas kompletta artikel så står det:
Komplett sats för höger och vänster sida. Passar Volvo S60 -chassinummer 626501, V70II - chassinummer FC1/647148 och FC2/645618
Va fan menar man?
Bara det bara till en bil eller tolkar jag det fel? Eller passar den fram till det eller från och med det. Så oklart.
Min har 351309.
av MickeM
efraiem1 skrev: mån 23 sep 2019, 11:25 Gissar att det är framvagnsinställning oavsett om man byter allt (spindelled, styrled, stabstag & länkarm) som om man bara byter länkarm och spindel?

Tack för det snabba svaret förresten.

Japp, framvagnsinställning behövs.
Inte direkt av spindelled och givetvis inte av stabstag, men om länkarmen byts.
Styrstag kan gå också utan, om man räknar varv mycket noga.
av efraiem1
Här är en video som går igenom momentet med att byta länkarm.
Tycker det ser tämligen enkelt ut. Det är fan att man inte har tillgång till lyft.

Någon som kan unna sig 6 minuter och kika om de är eniga i utförandet.
Jag ska ju byta spindelled i tillägg men den är väl "bara" att skruva av och knacka loss då?

Bästa är att de säger att det tar ca 1h. Jag räknar med att jag kommer hålla på i 2 dagar...
av MickeM
Här ser du ett spindelledsbyte på viset jag beskrev tidigare i tråden.

Som med ett länkarmsbyte, är jobbigaste delen att få spindelleden ur/i länkarmen.

Spindelledsbyte är nära gratis i arbetsväg om man ändå byter länkarm.

Filmen visar en XC90, men tillvägagångsättet på V70N,S80 &S60 är lika.

Användarvisningsbild
av Erik Å
MickeM skrev: mån 23 sep 2019, 19:39 Japp, framvagnsinställning behövs.
Egentligen endast toe-in. Camber, caster och kpi ska inte ändras (och går inte att justera) men verkstaden vill förmodligen fakturera en hel uppmätning :-)
av MickeM
Erik Å skrev: tis 24 sep 2019, 20:55
MickeM skrev: mån 23 sep 2019, 19:39 Japp, framvagnsinställning behövs.
Egentligen endast toe-in. Camber, caster och kpi ska inte ändras (och går inte att justera) men verkstaden vill förmodligen fakturera en hel uppmätning :-)
Korrekt, dom propsar säkert på en 4hjulinställning, trots att endast framhjulen rubbats.
av robine
Kul tråd, jag ska göra precis samma jobb :)

Är Biltema prylarna något att hänga i granen? Jag hade tänkte att köpa Lemförder länkarmar och Meyle spindelled men Biltema-paketet var ju fint prissatt

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]