Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddy100
Xanthopteryx skrev: lör 14 sep 2019, 14:48 Misstänker starkt att åldern är det som kommer vara största problemet (som med all bilar), och inte miltalen i sig.
På vilket sätt skulle bilens ålder påverka problem? Förutom nya V90CC äger jag en V70 MY2005 13000 mil...och den är som ny, inga fel. På de 14 år är det jag som blev ''äldre''....inte han... :-)
av Xanthopteryx
Elektronik (och det finns det gott om i moderna bilar!) åldras.
LED (finns det också gott om) åldras.
Mekaniska konstruktioner åldras (rost/salt/syror i luften/...).
Metall åldras (samma som ovan).
Värme och kyla omväxlande sliter extremt mycket med allt vad det innebär (och hög ålder = många växlingar).
Packningar torkar och åldras.
Och så vidare.

En Mazda jag hade som blev ett antal år och tuffade på bra - det var ju rent åldrande saker som ställde till det. Läckte lite vid motorn (inte så det droppade men var kladd) och rost och sådant...
av Freddy100
Självklart allt åldras men du försköer jämföra det med det hur mkt bilen har gått. Jag vill köpa hellre 8 år gammal bil från en ägare som gått 8000 mil än att köpa 3 år gammal bil som gått 25000 mil...
av Truckdoktor
mortimer skrev:Finns det någon här som hunnit köra 15-20.000mil med en V90,erfarenheter ?
Jag kan berätta senare under tiden. Köpte en V90 beg. i början av augusti med 154.000km på mätaren. Den har en D5:a AWD och business Pro paket, en tidigt ÅM17. Bara start/stop som gnäller sedan köpet, förhandla just nu med säljaren, vem som betalar för åtgärd. Väldigt nöjd med bilen, bara lite smågrejer som stör. Då den är svart speglas allt i spegelhuset och man tror jämt att nån kör om en... Och Spellistan på USB i Sensus är dålig sorterad (bygger samma album för varenda deltagande artist), men det felet är nog där sedan början...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Xanthopteryx
Freddy100 skrev:Självklart allt åldras men du försköer jämföra det med det hur mkt bilen har gått. Jag vill köpa hellre 8 år gammal bil från en ägare som gått 8000 mil än att köpa 3 år gammal bil som gått 25000 mil...
Jag skulle nog säga tvärt om. En bil som gått 25.000 mil är ju ingenting, och lär vara långmilare också vilket även det är ett stort plus (en bil är gjord för att röra på sig - inte stå still).
En på jobbet hade en bil som gått närmare 45.000 mil. Motorn var inget fel på men åldern hade tagit ut sin rätt på annat (såsom rost, inredning och så vidare).
av Freddy100
Jag tvekar om moderna bilar lever mer än 30000 mil med alla motortrender (3, 4 cylindrar , turbiner, experimenter med el-motorer och massor med elektronik som du själv nämner). Ålder..? röst..? Allt beror ju på hur man sköter bilen ...Tät biltvätt inte bara på lacket men även under bilen, oljabyte enl schema, sparsam körning utan enorma belastningar osv. Min är 14 år gammal...som sagt rullar som en dröm...
fullsizeoutput_c35.jpeg
fullsizeoutput_c35.jpeg (254.83 KiB) Visad 910 gånger
Senast redigerad av 2 Freddy100, redigerad totalt 0 gång.
av Truckdoktor
Så långt man sköter om bilen ordentligt är det inget fara. Nyare bilar blir bara lite känsligare på bortslarvade oljebyte, tvätt, mm. Kamkedjer på bl.a. VAG-bilar, Ford Eco-boost med kamrem i olja, osv. Bara att nämna några.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Nystrom7
Freddy100 skrev: lör 14 sep 2019, 18:54 Jag tvekar om moderna bilar lever mer än 30000 mil med alla motortrender (3, 4 cylindrar , turbiner, experimenter med el-motorer och massor med elektronik som du själv nämner). Ålder..? röst..? Allt beror ju på hur man sköter bilen ...Tät biltvätt inte bara på lacket men även under bilen, oljabyte enl schema, sparsam körning utan enorma belastningar osv. Min är 14 år gammal...som sagt rullar som en dröm...fullsizeoutput_c35.jpeg

Riktigt fin👍

Sköter man bilarna tror jag dom håller många år.
av DirkSchneider
mortimer skrev: lör 14 sep 2019, 10:04 Hej

Vågar man egentligen köpa en V90 idag med tanke på Volvos många problem med alla VEA motormodeller ?
Balansaxelmodul, EGR ventil, spruckna cylinderfoder, bromsar, diverse mjukvruproblem m.m..
Det är ju en lockande bil men man vill ju inte köpa på sig problem i den prisklassen som Volvo nu ändå valt att lägga sig i.

/M

Har du som jag en god erfarenhet av volvos gedigna och pålitliga kvalité lär du bli besviken, idag tillverkar man skit och fullt med billiga lösningar och sjukdomar.
Volvo är bara duktiga på design och designa vräkigt...... But thats it, tveksam till att någon av deras bilar idag håller vidare länge.
De duger som tjänstebilar med snittmil på 10 000 innan de kaseras och är helt slut i allt.
Nä trist att detts märke blivit ett bilmärke msn bara ska ha stående på uppfarten och glänsa för mer duger det inte till....
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är väl lite upp till betraktaren, men när 850 kom var det ”bara skräp” och ”början till slutet för volvo”
Sen kom v70n och samma visa igen. Sen kom v70 på nytt 2008, och det var bara fordskräp och så vidare.

Rent krasst, den sämsta bilen jag ägt har varit en s60 2,4t -03 på 8000 mil vilket jag ägde 2008. Otroligt obekväm körställning, dålig ljudisolering (låter som framhjulen sitter inuti kupen), bytte massor av grejer, hjulupphängningen var av fiat-klass, allt från elfel till bromsar till styrning till motorfel.

Men det var bara 1 bil, och tydligen är folk oftast nöjda med sina v70n. Samma gäller med allt, även på forumet. Folk kommer med sina problem till 90%.
Tipset är att åka lite taxi för nån tusenlapp, fråga de som kör vad de tycker om v90.
Oftast gnäller de på att utrymmet var bättre i bagagen på v70, och att allt känns lite ihåligt jmf med mercedes e-klass. Men jag har ännu inte mött på nån som tycker det är skräp.

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]