Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Vågar man egentligen köpa en V90 idag med tanke på Volvos många problem med alla VEA motormodeller ?
Balansaxelmodul, EGR ventil, spruckna cylinderfoder, bromsar, diverse mjukvruproblem m.m..
Det är ju en lockande bil men man vill ju inte köpa på sig problem i den prisklassen som Volvo nu ändå valt att lägga sig i.

/M
Användarvisningsbild
av grillchips
Läser du runt på allehanda forum för olika bilmärken så kommer du se samma sak där. Problemmodeller finns överallt och det är mer regel än undantag att det är de som är missnöjda som hörs, de som är nöjda ser ofta ingen anledning att basunera ut detta. Därför blir det inte alltid en riktigt rättvis bild av att bara läsa på forum.

Har haft min V90 i 1 1/2 år och den har i stort varit problemfri (peppar peppar?), skitnöjd även om det finns mindre saker jag skulle förändra/förbättra om jag fick välja.

Sen kan man också tänka som så att V90 lever sin första generation, ryktas om facelift nästa år och den torde vara förbättrad på en hel del punkter, dvs sakna många av barnsjukdomarna första gen har/hade.
av tilldavid
Håller med, har haft min v90 CC d4 i 1,5 år och det enda har varit lite strul med uppdatering av sensussystemet. Annars inget.
3000 mil
av Xanthopteryx
Mjukvarubuggar får du med alla moderna tekniska bilar. Det har dock fixats massor och Varje gång jag fått den uppdaterad är den bättre efter.
av tilldavid
Så är det, men problemen jag haft har inte påverkat funktionen utan bara irriterande. Var mer problem med mjukvaran på första Xc90:n jag hade. Limphome är inte speciellt kul.
av Xanthopteryx
Bara en så enkel sak som växellådan som efter en uppdatering gick från ryckig och obeslutsam till riktigt trevlig. Var som en ny låda!
Och nu i somras blev den ännu bättre! Exempel när man coastar i högre hastighet och gasar så växeln går i så har det ryckt till. I princip helt borta nu.
av mortimer
Finns det någon här som hunnit köra 15-20.000mil med en V90,erfarenheter ?
av Xanthopteryx
Misstänker starkt att åldern är det som kommer vara största problemet (som med all bilar), och inte miltalen i sig.
av Nystrom7
mortimer skrev: lör 14 sep 2019, 13:51 Finns det någon här som hunnit köra 15-20.000mil med en V90,erfarenheter ?

Min mor kör taxi och ligger på 30000 mil på v90:in utan problem bara service och det är en tidig 17 D5 AWD.

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]