Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SwedSpaaan
#1336629
Hej, har ett missljud på min V70N -04 som kommer inifrån frontpanelen främst vid uppstart men även ibland under körning. Denna video jag bifogar är inspelad vid uppstart och är typiskt ljud i. Känns som det börjar vid passagerarsidan och övergår till förarsidan men kan ju ha fel.

Detta känns som ett sånt fel som kan vara standard efter en stund med bilen så förhoppningarna att någon känner igen ljudet är stora. ;-)

https://youtu.be/H260gE8qCxQ

Mvh Simon
Senast redigerad av 2 SwedSpaaan, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
#1336648
Youtube och en länk, är väl vanligast.

Kan tyvärr inte känna igen ljudsymptomen som går "från passagerarsidan över till förarsidan"

Väsande, skramlande, knackande, pipande, surrande, rasslande?????
av MickeM
#1336657
borstarmicke skrev: tis 10 sep 2019, 21:02 Om det kvittrar på passagerarsidan så är det iaf fläktmotorn... ;)
Tänkte också på kupefläkten och det är mycket vanligt. Men den flyttar sig inte...

Grunnade lite på väsande från AC om det är dåligt med kylmedia.

Men filmen avslöjar nog
av SwedSpaaan
#1336665
Nu har jag lyckats ladda upp en fil med ljudet på Youtube och länkat till i första nu redigerade inlägget.

Att ljudet "flyttar sig" behöver ju inte stämma. Om det nu vore kupe'fläkten så kan det ju låta olika mycket vartefter så det upplevs mer åt ett håll med såklart. Filmen e ju dock uppe nu så ljudet är ju väldigt tydligt.
av SwedSpaaan
#1336796
Är inte helt med. Sitter det enskilda spjäll till varje utblås som då tros vara sönder eftersom dem "rasslar" eller är det någon motor som utvinner ljudet. Vad mer specifikt kan jag göra för att leta/hitta felet? Har försökt söka själv men bilder och förklaringar på detta hittar jag inte alls något på.

Det kan låta när man kör oxå men inte alls lika mycket eller lika länge.


Är det verkligen ingen som har åtgärdat samma/liknande fel förut?  :-o
av MickeM
#1336825
Tror också på spjällmotor om det är i kupen det låter.

Du kan ju vrida på tändningen utan att starta, vrida ner fläkthastigheten på lägsta hastighet, och sedan ändra luftlägen flera ggr. Då borde det låta lika isf. Även vrida mellan Max kyla och Max värme för att höra det spjället också.

Du har inte ljudet ute under huven egentligen?
Isf, be en medhjälpare starta medan du tittar på multiremspännaren.
Hoppar den? Speciellt vid lägre motorvarv?
Isf troligen generatorfrihjulet som skurit.

Även VVT kan göra liknande ljud.
Men det skulle också höras bäst ute under huven. Inte bäst inne i kupen.
av MacTheZipper
#1336862
Jag har inte exakta antalet spjäll i huvudet men där är en motor som styr varje spjäll och dom sitter bakom stereon ungefär så det hörs ganska väl inne i bilen när dom justeras.
Dom justerar ju balans mellan värme/kyla, luftflöde till ruta/mitt/golv och det gör dom hela tiden när bilen är igång för att du ska få temperaturen du vill ha.
Så det kan vara en dålig spjällmotor eller ett löst spjäll som gör att det låter så mycket.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]