Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1336359
Ok67 skrev: mån 09 sep 2019, 08:32
stevvee skrev: mån 09 sep 2019, 08:09
Ok67 skrev: Det är gamla 508 du kikar på. Den nya är både större och tyngre..

Sedan behöver inte motorerna vara likvärdiga. Många kunder verkar ju vara beredda att avstå effekt för lägre skatt och förbrukning om man ser till försäljningen av V70 D2/Drive

Okej, https://www.car.info/sv-se/peugeot/508/ ... 9125/specs

Fortfarande 200 kg lättare än V90 och skall man jämföra hur effektiv en motor är bör man väll ställa den mot en likvärdig motor i konkurrenternas bilar ?
Nja skiljer bara ca 100 kg. Å andra sidan har 508 10 hk mer så det jämnar nog ut sig.

Trots det går Peugeoten snålare.

V90: 5,6 - 6,5
508: 5,5 - 6,2
EH va ?!
508 1615 kg
V90 1832 – 1833 kg

Nedc (såg ingen WLTP på 508)
508 blandad 4.5 l/100km
V90 blandad 4.4 – 4.5 l/100km
av Ok67
#1336363
stevvee skrev: mån 09 sep 2019, 08:44
Ok67 skrev: mån 09 sep 2019, 08:32
stevvee skrev: mån 09 sep 2019, 08:09


Okej, https://www.car.info/sv-se/peugeot/508/ ... 9125/specs

Fortfarande 200 kg lättare än V90 och skall man jämföra hur effektiv en motor är bör man väll ställa den mot en likvärdig motor i konkurrenternas bilar ?
Nja skiljer bara ca 100 kg. Å andra sidan har 508 10 hk mer så det jämnar nog ut sig.

Trots det går Peugeoten snålare.

V90: 5,6 - 6,5
508: 5,5 - 6,2
EH va ?!
508 1615 kg
V90 1832 – 1833 kg

Nedc (såg ingen WLTP på 508)
508 blandad 4.5 l/100km
V90 blandad 4.4 – 4.5 l/100km
En V90 D3 FWD aut väger 1729 kg enligt Volvos hemsida. Du kanske kikat på AWD?

NEDC enligt densamma är 0,5 - 0,51.

https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer

Peugeoten klart snålare alltså.
av Ok67
#1336364
Även om du går upp till BlueHDi 180 så är Peugeoten fortfarande snålare. Volvo har problem med sin energiförbrukning! Det är inget snack om den saken..
av least
#1336367
Problem med sin energiförbrukning, på vilket vis?

Är cv-värdet på 508 identiskt med V90?
Riktar sig V90 till samma kundkategori som 508, och har 508 identiska stödsystem?
Stödsystem och förstärkningar i karossen ökar energiförbrukningen.

Det räcker inte att jämför bilarnas motorer, man måste se till bilen som ett system.
Och då jämför system mot likvärdiga andra system.

Om Volvo kan försörja sin produkt med energi, och kunderna är relativt nöjda, så har man inte energiproblem.
av Ok67
#1336368
least skrev: mån 09 sep 2019, 09:40 Problem med sin energiförbrukning, på vilket vis?

Är cv-värdet på 508 identiskt med V90?
Riktar sig V90 till samma kundkategori som 508, och har 508 identiska stödsystem?
Stödsystem och förstärkningar i karossen ökar energiförbrukningen.

Det räcker inte att jämför bilarnas motorer, man måste se till bilen som ett system.
Och då jämför system mot likvärdiga andra system.

Om Volvo kan försörja sin produkt med energi, och kunderna är relativt nöjda, så har man inte energiproblem.
CW-värden har jag inte koll på. Men om V90 är dålig på den punkten så är det ju en del av problemet. Då borde Volvo ha designat karossen annorlunda.

Krocksäkerhetsmässigt så är det ganska dött lopp mellan de två om man ska tro Euro ncap. 508 har bättre passiv säkerhet. Volvo bättre aktiv.

Jo men kunderna är ju inte nöjda? De tycker att bilarna släpper ut så mycket CO2 att skatten blir orimligt hög. Det är ju just det denna tråd handlar om..
av least
#1336369
Du har då svar på allt... :)

Det är kundefterfrågan som styr formen på karossen.

En kund som köper en V90 är medveten om bilens pris, och dess månadskostnad inklusive bränslekostnaden.

Känns den summan alltför hög, då köper de antagligen en 508?
Det syns tydligt här:
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
av least
#1336370
"Jo men kunderna är ju inte nöjda? De tycker att bilarna släpper ut så mycket CO2 att skatten blir orimligt hög. Det är ju just det denna tråd handlar om.."
Det vanliga "bra, billig, snabb. Välj 2" gäller i allra högsta grad denna tråden.

Det finns helt enkelt ingen billig = "låga utsläpp" V90-variant.
av Ok67
#1336375
least skrev: mån 09 sep 2019, 10:02 "Jo men kunderna är ju inte nöjda? De tycker att bilarna släpper ut så mycket CO2 att skatten blir orimligt hög. Det är ju just det denna tråd handlar om.."
Det vanliga "bra, billig, snabb. Välj 2" gäller i allra högsta grad denna tråden.

Det finns helt enkelt ingen billig = "låga utsläpp" V90-variant.
Det kan jag hålla med om. Men att V90 ligger över sina konkurrenter när det gäller energiförbrukning är svårt att bortse från när det klagas på hög skatt.
av least
#1336379
Men, 508 är ingen konkurrent till V90.
Och utsläppen är ingen hemlighet - detta är öppet publicerade fakta.

V90-kunderna söker sig till modellen för att de uppskattar dess komparativa fördelar, och accepterar dess brister.
Exakt alla bilmodeller har sina fördelar och unika brister.
av Xanthopteryx
#1336382
Ok67 skrev:
least skrev: mån 09 sep 2019, 09:40 Problem med sin energiförbrukning, på vilket vis?

Är cv-värdet på 508 identiskt med V90?
Riktar sig V90 till samma kundkategori som 508, och har 508 identiska stödsystem?
Stödsystem och förstärkningar i karossen ökar energiförbrukningen.

Det räcker inte att jämför bilarnas motorer, man måste se till bilen som ett system.
Och då jämför system mot likvärdiga andra system.

Om Volvo kan försörja sin produkt med energi, och kunderna är relativt nöjda, så har man inte energiproblem.
CW-värden har jag inte koll på. Men om V90 är dålig på den punkten så är det ju en del av problemet. Då borde Volvo ha designat karossen annorlunda.

Krocksäkerhetsmässigt så är det ganska dött lopp mellan de två om man ska tro Euro ncap. 508 har bättre passiv säkerhet. Volvo bättre aktiv.

Jo men kunderna är ju inte nöjda? De tycker att bilarna släpper ut så mycket CO2 att skatten blir orimligt hög. Det är ju just det denna tråd handlar om..
Volvo är tyngre.
Volvo är säkrare (passiv säkerhet och definitivt aktiv säkerhet där 508 ligger lång efter)

Förbrukningsmässigt mellan de två verkar det ju vara i princip dött lopp, trots att Volvo är större och tyngre. En del av designen hänger även ihop med krocksäkerhet och skydd för omgivning. Dessutom är Euroncap intesärskilt svårt att få hyfsade eller bra betyg i i dag. Väntar med spänning på Small overlap också IIHS, om det nu kommer. Dessuom vill jag gärna se faktiskt utfall från olyckor (dröjer några år) då det visar än mer hur bilarna beter sig på riktigt. Nu är det en XC90 men sedan 2002 har exakt 0 personer dött i en XC90-olycka i storbritannien.
Och så har vi till syvend och sist det faktum att testerna även visar hur duktig man varit på att hitta kryphål i testprotokollen.
Men åter igen, vad sade vi nu? Det var ju typ samma deklarerad förbrukning alternativt en avvikelse på +-0,01

+-0,01 l/mil och Volvon är garanterat säkrast, med råge, av de två. Och som någon sade, alla dessa system kräver energi (tro inte att det är gratis att slå på en så enkel sak som rumpvärmen! Det kostar!)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]