Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nystrom7
#1336307
Ja eller klassa dom för enbart hvo 100. Den valmöjligheten borde man ha på diesel då det blir riktigt låga utsläpp, så man kan få låg skatt

Nackdelen är väl att hvo 100 blir dyrare med tiden.

1,5 liters motor i en v90 skulle nog kännas tråkigt va? Då tar jag nog nästan högre skatt 😀
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1336309
Ok67 skrev: sön 08 sep 2019, 18:32
perr skrev: sön 08 sep 2019, 09:49
Nystrom7 skrev: lör 07 sep 2019, 23:24


Nu är det ju en Volvo Sveriges vanligaste familjebil.
Den bör "vanligt" folk ha råd med. Hade det varit en Ferrari hade jag köpt ditt resonemang men nu gäller det en enkel/funktionell familjebil som v90 dvs långt ifrån en statussymbol som vissa verkar vilja framhålla dom som 😂
Fast nu är ju inte Volvo i närheten bäst på att bygga rena bilar, därav dyr skatt.

Stora motorer och fyrhjulsdrift kommer bli mer ovanligt.
Se på hur det ser ut i Norge, och de har ju liknande klimat som oss, det verkar funka Hos dem med bara 2wd...
Precis! Volvo var på rätt väl ett tag runt 2008-2014, i samband med Drive-modellerna. På senare tid har det spårat ur.

Jag tycker de borde börja köpa PSA-dieslar igen. Det snålaste som suttit i Volvos bilar någonsin!

En 1,5 BlueHDi130 skulle nog passa utmärkt i en V90. Det skulle kapa 3000 kr på skatten och minst en dl på förbrukningen.
Behövs inte. Jag kör min S90 D3 på strax över 0,5. Semesterresa till Italien med full packning och autobahn på 0,49. Visserligen på tysk diesel men ändå. Vad skulle en sån där PSA-motor dra i en V90?
av Lövet
#1336319
Fjonsson skrev:Behövs inte. Jag kör min S90 D3 på strax över 0,5. Semesterresa till Italien med full packning och autobahn på 0,49. Visserligen på tysk diesel men ändå. Vad skulle en sån där PSA-motor dra i en V90?
Antagligen lika mycket, några centiliter upp eller ner. Så utvecklade är tvålitersdieslarna idag att det i princip inte skiljer nånting mellan märkena längre.
av stevvee
#1336332
Fjonsson skrev:
Ok67 skrev: sön 08 sep 2019, 18:32
perr skrev: sön 08 sep 2019, 09:49 Fast nu är ju inte Volvo i närheten bäst på att bygga rena bilar, därav dyr skatt.

Stora motorer och fyrhjulsdrift kommer bli mer ovanligt.
Se på hur det ser ut i Norge, och de har ju liknande klimat som oss, det verkar funka Hos dem med bara 2wd...
Precis! Volvo var på rätt väl ett tag runt 2008-2014, i samband med Drive-modellerna. På senare tid har det spårat ur.

Jag tycker de borde börja köpa PSA-dieslar igen. Det snålaste som suttit i Volvos bilar någonsin!

En 1,5 BlueHDi130 skulle nog passa utmärkt i en V90. Det skulle kapa 3000 kr på skatten och minst en dl på förbrukningen.
Behövs inte. Jag kör min S90 D3 på strax över 0,5. Semesterresa till Italien med full packning och autobahn på 0,49. Visserligen på tysk diesel men ändå. Vad skulle en sån där PSA-motor dra i en V90?
Är typ vad min D5 drar på långresor.......
av Ok67
#1336351
Nog skulle en 1.5 BlueHDi 130 gå snålare allt. Kika på förbrukningen hos nya Peugeot 508 SW (som är i princip lika stor som V90). Den har en WLTP-förbrukning på 0,47-0,54. V90 D3 FWD manuell har 0,53 - 0,62..

Det gör flera tusen per år på skatten och säkerligen är även verklig förbrukning klart lägre.

Volvo är duktiga på mycket, men snåla motorer klarar de inte av att bygga! Inte så konstigt dock. PSA har väl typ 60 år erfarenhet av personbilsdieslar. Vad har Volvo? 15?

Tråkigt med liten motor kan ju tyckas, men det verkar inte vara ett problem för särskilt många kunder. Kolla bara på hur bra V70 D2 sålde på sin tid.
av stevvee
#1336353
Ok67 skrev: mån 09 sep 2019, 07:39 Nog skulle en 1.5 BlueHDi 130 gå snålare allt. Kika på förbrukningen hos nya Peugeot 508 SW (som är i princip lika stor som V90). Den har en WLTP-förbrukning på 0,47-0,54. V90 D3 FWD manuell har 0,53 - 0,62..

Det gör flera tusen per år på skatten och säkerligen är även verklig förbrukning klart lägre.

Volvo är duktiga på mycket, men snåla motorer klarar de inte av att bygga! Inte så konstigt dock. PSA har väl typ 60 år erfarenhet av personbilsdieslar. Vad har Volvo? 15?

Tråkigt med liten motor kan ju tyckas, men det verkar inte vara ett problem för särskilt många kunder. Kolla bara på hur bra V70 D2 sålde på sin tid.
Skiljer några hundra i tjänstevikt och vad jag ser är V90 snålare än 508 med likvärdig motor.

https://www.car.info/sv-se/peugeot/508/ ... 3620/specs

https://www.car.info/sv-se/volvo/v90/v9 ... 6015/specs
av Ok67
#1336354
stevvee skrev: mån 09 sep 2019, 07:55
Ok67 skrev: mån 09 sep 2019, 07:39 Nog skulle en 1.5 BlueHDi 130 gå snålare allt. Kika på förbrukningen hos nya Peugeot 508 SW (som är i princip lika stor som V90). Den har en WLTP-förbrukning på 0,47-0,54. V90 D3 FWD manuell har 0,53 - 0,62..

Det gör flera tusen per år på skatten och säkerligen är även verklig förbrukning klart lägre.

Volvo är duktiga på mycket, men snåla motorer klarar de inte av att bygga! Inte så konstigt dock. PSA har väl typ 60 år erfarenhet av personbilsdieslar. Vad har Volvo? 15?

Tråkigt med liten motor kan ju tyckas, men det verkar inte vara ett problem för särskilt många kunder. Kolla bara på hur bra V70 D2 sålde på sin tid.
Skiljer några hundra i tjänstevikt och vad jag ser är V90 snålare än 508 med likvärdig motor.

https://www.car.info/sv-se/peugeot/508/ ... 3620/specs

https://www.car.info/sv-se/volvo/v90/v9 ... 6015/specs
Det är gamla 508 du kikar på. Den nya är både större och tyngre..

Sedan behöver inte motorerna vara likvärdiga. Många kunder verkar ju vara beredda att avstå effekt för lägre skatt och förbrukning om man ser till försäljningen av V70 D2/Drive
av stevvee
#1336355
Ok67 skrev:
stevvee skrev: mån 09 sep 2019, 07:55
Ok67 skrev: mån 09 sep 2019, 07:39 Nog skulle en 1.5 BlueHDi 130 gå snålare allt. Kika på förbrukningen hos nya Peugeot 508 SW (som är i princip lika stor som V90). Den har en WLTP-förbrukning på 0,47-0,54. V90 D3 FWD manuell har 0,53 - 0,62..

Det gör flera tusen per år på skatten och säkerligen är även verklig förbrukning klart lägre.

Volvo är duktiga på mycket, men snåla motorer klarar de inte av att bygga! Inte så konstigt dock. PSA har väl typ 60 år erfarenhet av personbilsdieslar. Vad har Volvo? 15?

Tråkigt med liten motor kan ju tyckas, men det verkar inte vara ett problem för särskilt många kunder. Kolla bara på hur bra V70 D2 sålde på sin tid.
Skiljer några hundra i tjänstevikt och vad jag ser är V90 snålare än 508 med likvärdig motor.

https://www.car.info/sv-se/peugeot/508/ ... 3620/specs

https://www.car.info/sv-se/volvo/v90/v9 ... 6015/specs
Det är gamla 508 du kikar på. Den nya är både större och tyngre..

Sedan behöver inte motorerna vara likvärdiga. Många kunder verkar ju vara beredda att avstå effekt för lägre skatt och förbrukning om man ser till försäljningen av V70 D2/Drive

Okej, https://www.car.info/sv-se/peugeot/508/ ... 9125/specs

Fortfarande 200 kg lättare än V90 och skall man jämföra hur effektiv en motor är bör man väll ställa den mot en likvärdig motor i konkurrenternas bilar ?
av Ok67
#1336357
stevvee skrev: mån 09 sep 2019, 08:09
Ok67 skrev:
stevvee skrev: mån 09 sep 2019, 07:55

Skiljer några hundra i tjänstevikt och vad jag ser är V90 snålare än 508 med likvärdig motor.

https://www.car.info/sv-se/peugeot/508/ ... 3620/specs

https://www.car.info/sv-se/volvo/v90/v9 ... 6015/specs
Det är gamla 508 du kikar på. Den nya är både större och tyngre..

Sedan behöver inte motorerna vara likvärdiga. Många kunder verkar ju vara beredda att avstå effekt för lägre skatt och förbrukning om man ser till försäljningen av V70 D2/Drive

Okej, https://www.car.info/sv-se/peugeot/508/ ... 9125/specs

Fortfarande 200 kg lättare än V90 och skall man jämföra hur effektiv en motor är bör man väll ställa den mot en likvärdig motor i konkurrenternas bilar ?
Nja skiljer bara ca 100 kg. Å andra sidan har 508 10 hk mer så det jämnar nog ut sig.

Trots det går Peugeoten snålare.

V90: 5,6 - 6,5
508: 5,5 - 6,2
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]