Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorn har börjat gå orent/misständningar/annat vid fullgas-accelerationer.
S60 R -04.

Ryckig gång och tappar märkbart effekt när det händer, nästan som om den stänger av tändningen eller spridarna. Vid fullgas på låga varv går den rent, men när turbon börjar trycka på fullt, mellan 2500-3000 börjar den gå illa. När jag först började uppleva symptomen hade jag Auto-Tech program i bilen, så jag nergraderade till original-mappning och då gick den bra ett tag. Men nu går den dåligt även på den, och senast inte bara på fullgas utan även om man backar av 10-20% på gaspådraget.

Första ideerna jag hade var wastegate-regleringen, men när den ligger i gränsläget och går orent är det distinkta skillnader i drag på motorn när den går rent och orent. Det växlar liksom lite för tydligt och snabbt mellan dåligt och bra för att jag ska tro att det är turboregleringen som är skum. Det saknas liksom turbo-lag i symptomen.

Det skulle kunna vara bränsletrycket eller tändningen som klickar. Har bytt tryckgivare i fuel-rail för några år sedan, även då var det misständningar som var symptomen, men då kom de oavsett gaspådrag. Kändes inte som nu. Kan det vara bränslepumpen?

Jag har VIDA/DICE till bilen, men jag har ingen erfarenhet av felsökning med den.
Har ni vågra tips om vilka tester man kan göra, och hur man läser ut relevant data?
Hur navigerar man i menyerna för att hitta dessa?
Har även OBD2 och Torque i mobilen.
Senast redigerad av 1 Mabuse, redigerad totalt 0 gånger.
Kolla över slangar/rör på trycksidan efter sprickor, hål etc (om möjligt, tryck testa då ögon kan ha svårt att hitta/se).
Haft exakt samma problem själv och det visade sig va ett tryckrör med hål i som inte märktes av fören turbon började ladda ordentligt.
Behöver förvisso inte va samma fel för dig, men en början iaf på felsökandet.

Går väl även att mäta tändning, bränsletryck etc i realtid med Vida/Dice vilket du kan testa på för att se om ev avvikelser uppstår vid last.
Hur längesedan var det du bytte tändstift? Kan vara så enkelt att dom har gjort sitt, symtomen brukar bli densamma som du beskriver. Ju högre kompression du får i cylindern desto svårare har gnistan att hoppa. Å är stiftet slitet så blir det ännu svårare för gnistan att hoppa, å när väl laddtrycket kommer så blir det ju en ganska så stor skillnad i volym i cylindern med luft/bränsle :-)
All service är gjort hos Volvo enligt deras checklistor, så tänstiften borde bara ok. När jag kommer hem kan jag titta i service-protokollen när de byttes senast.

Om det är bränslefiltret så borde man kunna se det på bränsletrycket i Fuelrail. Tror att jag sett den parametern i Torque så jag ska plotta den på vägen hem från jobbet och se om jag ser något.

Igår på vägen hem gick bilen som en jävla påse nötter. Idag gick den bättre. Igår regnade det.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]