Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RobinH
Steffe3 skrev: ons 28 aug 2019, 08:43 Håller på och spånar på hur man kan få dit min ramp bakom gallret också, tror det kan gå med ett regskyltsfäste fäst i krockbalken.
Hur sitter gallret måntro? Plastklips antar jag. Men kan man få bort det utan att lossa plastskyddet under?
av Nelsson
Gallret i mitten går att plocka bort, klart lättast att ta bort plasten under. Satte några vinklar i balken. Monterade en vision x xpr12, passade perfekt. Grymt ljus.
Ska se om jag hittar en bild på färdigt resultat.
IMG_20161119_151034.jpg
IMG_20161119_151034.jpg (41.03 KiB) Visad 604 gånger
IMG_20161119_141207.jpg
IMG_20161119_141207.jpg (91.17 KiB) Visad 604 gånger
IMG_20161119_141202.jpg
IMG_20161119_141202.jpg (65.53 KiB) Visad 604 gånger
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av RobinH
Tack för bra bilder :)
Antar man förlorar en del kapcitet om man placerar den bakom gallret där under?
Blir ju dock svårare för tjuvar att plocka :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
2ägaren skrev: tor 29 aug 2019, 21:27 Min åsikt är att tänka om med ledramp. Det ger verkligen ingen superupplevelse värt pengarna, och dessutom såga i bilen. Råder dig att istället förbättra helljuset ordentligt om du verkligen behöver mer ljus där du kör.
En bra ledlamp som monteras bra för ljusets skull, dvs högt på fronten, ger ju väldigt bra resultat. Sen kan man kompromissa därifrån om andra parametrar är viktiga. Men att uppgradera helljuset är ju en väldigt begränsad arbetsinsats så det är ju tacksamt så sett.
Användarvisningsbild
av ER
SBergdahl skrev:
2ägaren skrev: tor 29 aug 2019, 21:27 Min åsikt är att tänka om med ledramp. Det ger verkligen ingen superupplevelse värt pengarna, och dessutom såga i bilen. Råder dig att istället förbättra helljuset ordentligt om du verkligen behöver mer ljus där du kör.
En bra ledlamp som monteras bra för ljusets skull, dvs högt på fronten, ger ju väldigt bra resultat. Sen kan man kompromissa därifrån om andra parametrar är viktiga. Men att uppgradera helljuset är ju en väldigt begränsad arbetsinsats så det är ju tacksamt så sett.
Räcker att rampen är anpassad för lågt montage med liten spridning upp/ner så blir det kanon med lågt monterad. Felet många gör är att köpa för billiga saker ej anpassade för platsen man avser och då får man skylla sig själv som köper skit rent ut sagt. Fast en "400W" wishramp som kastas efter en gratis klingar ju bättre för många än en VX/Rigid-ramp på 180W för 8-12kkr trotts att dom senare kör skiten ur "400W:aren".

Att förbättra bilens helljus har sina fysiska och tekniska begränsningar med liten reflektoryta och helljuset står för mycket ner för att bli bra när halvljuset är perfekt. Är ju inte som på P2:or facelift 2005-2007 där hela reflektorn lyfts upp när man slår på helljuset.
av RobinH
SBergdahl skrev: fre 30 aug 2019, 13:02
Uppgradera helljuset på vilket sätt? Konvertera till led eller annat i åtanke?
Användarvisningsbild
av ER
LED är att föredra då dom inte har xenon:ens nackdelar i form av seghet och behovet av transientskydd. Att xenon ger lite mer ljus är orelevant då du inte vill ha för mycket ljus direkt i backen framför bilen och konstruktionen är inte som på P2:an facelift där reflektorn lyfts upp vid helljus så närljuset inte blir så markerat. För mig är helljuset enbart komplement till extraljus och ev. snart ramp på taket mellan rails så LED blir perfekt med harmoniserad ljustemperatur och inte vaknar segt som xenon med extrem strömspik som slår bakåt och ev skadar känslig elektronik vid oaktsamhet att inte dra separata strömkablar el i närheten av bilens kablage samt transientskydd över relän. Fast med övervakat helljus blir det lite knep och knåp att lura bilen att dra mera ström så det fungerar.
LED kan ev även lysa lite kortare än halogen MEN bredare ljusbild.

Ska man montera ramp lågt under skylten så ska den sitta "öppet", dvs såga i gallret så man inte tappar ljuseffekt. Finns hela galler att köpa när man behöver det senare och vill packet ta något gör dom det oavsett hur det sitter monterat, är bara frågan hur mycket dom förstör för att komma åt det dom är ute efter.
av 2ägaren
Monterade kitet med 60W xenon i helljuset. Absolut, det tar 3sek men sen är det väldigt nära dagsljus framför dig.
av RobinH
Behöver man sätta en diod till väckningen (86) om man tjuvar ström till ”väckningen” från helljus-(+)kabeln?
av 2ägaren
RobinH skrev: mån 02 sep 2019, 16:21 Behöver man sätta en diod till väckningen (86) om man tjuvar ström till ”väckningen” från helljus-(+)kabeln?
Nej

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]