Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: mån 19 aug 2019, 23:29 Nej förresten den ovan var till för kopparrör och det är väl koppar/nickel i V70:n?
En sån här skarv passar kanske bättre?
Där satte du mig på pottkanten :laugh: . Jag tror jag kona (svårt/svårare på vanliga plåtrör) jag lånade alltid ett verktyg av en verkstad där nu ägaren gått bort. Jag kan ha fel vart nu osäker fan borde minnas det :-/ . Men jag vet att jag aldrig provat de från BT. Tycker det låter konstigt att man ej ska behöva kona. Jag fick mina nipplar från verkstaden. Sorry för dåligt svar.

Edit ringde ner till bilverkstaden där jag bor o fråga han använder nipplar där ej rören behöver konas funka jättebra enl honom. De kommer dock inte från BT utan ett företag som heter Sternhammar. De säljer ej till privat personer. Men du kan goggla fram ett ställe som heter Örebro Argentur affär borde gå o beställa där de tar hem från Sternhammar. Varken jag eller verkstaden vet nått om BT bromsnipplar.
Skarvnippeln har en klämring, så koning behövs inte.
Som VVSkopplingar för kopparrör.

Seriösa verkstäder monterar sådana när det är betydande arbete att byta komplett, och det är tillåtet av Bilprovningen.
Biltemas dubbelkonare fungerar utmärkt till orginalbromsrören, t om rörkapen fungerar galant. Lite tungdraget var det väl, speciellt på plats där man inte har så mycket utrymme :p
Jag kan inte säga helt 100% att det inte är kopparrör orginal, men det varken känns eller ser ut som kopparrör.

Det är i vilket fall ett verktyg jag rekommenderar att ha på hyllan.
Tack för tipsen, ska kolla. Bromsrören är knappast av koppar, de är för det första rätt styva och sen har de lite gulaktig mässingfärg. Rostar gör de inte så det är i vart fall inte stål ;-)
Nu är i alla fall högra fästet till bakaxeln fixat. Det var rätt mycket rost på insidan av fästet (och en del på undersidan av lådbalken också).. Det blev blästring och rostskydd med två lager epoxy och sen hammarlack plus underredsmassa på utsatta ställen. Nu ska det väl hålla 20 år till :-D Bakaxeln höll sig snällt uppe mot bottenplattan när jag plockade loss fästvinkel och alla bultar, la klossar under en extra bromsskiva monterad på navet. Hade domkraften under axeln för säkerhets skull..

Det mer intressanta fästet på vänstersidan är fortfarande ogjort. Planen är att köpa en mini-gasolbrännare för att värma på bromsslangarnas kopplingar. Går inte det så är elsvetsen alternativ nummer två (borde lätt vitglödga kopplingen) och i sista hand får det väl bli att kapa och kona bromsrör alternativt skarva. Synd att induktionsvärmare är så dyra. Och inte verkar de gå att hyra någonstans heller.. :bored:
Bilagor
IMG_20191009_235018_2CS_DxO_800.jpg
IMG_20191009_235018_2CS_DxO_800.jpg (71.48 KiB) Visad 398 gånger
IMG_20191013_132514_4CS_DxO_800.jpg
IMG_20191013_132514_4CS_DxO_800.jpg (80.52 KiB) Visad 398 gånger
gubbstrutt skrev: mån 14 okt 2019, 01:01 Fint jobb. Hur vart det med broms rören´?
Tack! Jag håller på och förbereder mig mentalt.. och penslar rostlösare på kopplingarna :-D

Skulle vilja byta tredje bromsslangen när jag ändå håller på men den sitter typ 10 cm från tanken så det känns rätt kymigt att värma med blåslampa. Svår att komma åt på ovansidan av bakaxeln också. Den kanske får vara.. :-)

Hej. Behöver lite hjäp. Gäller en S[…]

Jag håller på att försöka in[…]

Dina frågor kan du också pröva at[…]

Något liiiitet läkage på brä[…]