Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Finns det någon mätare som visar glykolhalten i procent..?
Dvs inte bara uttryckt som fryspunkt..

Eller kan man mäta själv med multimeter eller något annat man har hemma..?

Mvh :)
av MickeM
Enkelt svar är Nej!
Annars blir det kemisk analys, och det kräver utrustning al'a laboratorie.

Du kan bara se fryspunkten med överkomliga prylar. Men den är ju viktigast.
Klarar den tillräckligt kallt är det ju ok.

Har du typ 42% glykol och bra frostpunkt är det bara att köra. Så noga är det inte.

Är du mycket osäker är det ju bara att byta rubbet. Då vet du sedan.
Grejen är den att jag bytte för ett par veckor sedan på min V50 1.8F MY08.. Men fick bara ut 5L vid tömning (7,5 rymmer systemet, enligt alla källor jag kollat), 5L varje gång jag provade..
Jag pallade inte att lossa diverse slangar där det möjligen fanns innestängd vätska..
Så jag fyllde enbart vatten och varmkörde motorn med kupévärme på max under lång tid och "spolade" långsamt igenom motorn med totalt 20L tillsatt vatten medans jag lät det rinna väldigt långsamt från dräneringspluggen (finns bara 1st på min bil, vad jag vet, och ingen "avluftningsnippel" som på t ex V50-dieselmotorerna)..
Sen fyllde jag på med 3,5L 100%-ig etylenglykol och 1,5L vatten (vilket ger 7,5L totalt med det förmodat innestängda vattnet)..
Och nu, efter xx antal körningar så visar min glykolprovare fortfarande bara ca -25c..
Antingen visar min glykolprovare fel eller så rymmer inte systemet 7,5L och då innebär det att jag har alldeles för hög glykolinblandning, typ 70%, om systemet i värsta fall bara rymmer 5L..

Enklast är såklart om jag köper en ny glykolprovare och jämför, innan jag bråkar mer ;-)..
Oavsett vad för bil det gäller, det går aldrig att få ut all kylarvätska utan att lossa slangar och plugg/pluggar. E.v öppna värmekranen. Lossar man inte nedre slangen till kylaren, slår det oftast en liter eller mer kvar där
Jag brukar alltid lossa en av slangarna till värmeelementet när jag ska fylla på nytt. Då fyller man hela systemet, får man inte ut luften där så blir (oftast) inte hela blocket fyllt förrän termostaten öppnat.
Har för mig att optimalt är 60/40 % glykol/vatten (tål -47°) sedan minskar det igen. Ren glykol fryser vid -17°. 50/50 fryser vid omkring -35° och det räcker i dom allra flesta fall då det som menas med fryser i detta fall är att det börjar att frysa. Det fryser inte sönder någonting, utan det blir en "issörja" som vattenpumpen inte orkar/kan pumpa runt så risken är att motorn börjar koka. Med dom problemen det kan bli.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Termostaten är i dom flesta fall det som hindrar all vätska att komma ut. Den behöver plockas bort för att få ut (nästan)allt, och helst bör man spola igenom motorn med rent vatten med hjälp av vattenslang. Men det anser jag är överkurs i 99% av alla fall. Är man nojjig men ändå inte vill plocka bort slang och termostat så kan man blanda den mängd man fick ur och hälla i, ut och varmköra några mil så termostaten öppnas och gammal+ny vätska blandas, tömma, fylla på igen, upprepa tills man känner sig nöjd...

Det många verkar glömma bort dock är att glykolen fyller en annan viktig funktion: korrisionskydd. Korrisionskyddet blir dåligt med åren, och därför bör man byta vätskan lite då och då.
Jämnför lite bilder på olika kylkystem på bilar från t ex stora delar av USA där dom kör på rent vatten, och med bilar från kallare länder såsom sverige där vi kör glykol året runt. Våra kylsystem är i regel i betydligt bättre skick :p Dom får ju t ex byta kylare var och vartannat år, medans det här i sverige inte alls är ovanligt med kylare som går 15-20år.

---

Den issörja som kan bli smälter av motorns värme långt innan motorn skulle koka. Det är isproppar som är skadliga, och sånna är snudd på omöjliga att få med hyffsad glykolblanding.
En klassisk 50/50 blandning räcker nästan överallt i landet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Den issörja som kan bli smälter av motorns värme långt innan motorn skulle koka. Det är isproppar som är skadliga
Den issörja som bildas hindrar cirkulationen. Utan cirkulation kokar motorn efter några km. Visserligen tinar issörjan i motorblocket men issörjan i kylaren hindrar cirkulationen. Vid -20° i luften kan det bli -40°, kanske -50° genom kylaren. Därför fans det kyrargardiner på bilarna förr, innan det blev vanligt med glykol. När jag började jobba på verkstad i mitten på -60-talet var det fortfarande vanligt med "kylarsprit". D.v.s en form av typ rödsprit, som började dunsta vid omkring 75-80°. Nu blev inte motorerna så varma som idag och särskilt inte på vintern då den tidens eter termostater var inte av högsta kvalitet. Då reglerade man motor temperaturen med gardinerna. Dessa gardiner fanns i alla fall fram till -66 års modell på Amazonen, (har för mig det fanns på svärmors Amazon -68 också), tror inte det fanns på B20 motorerna (slutet kylsystem), möjligtvis som tillbehör. Kylarsprit en var mycker billigare än glykolen "på den tiden", och det var då fortfarande vanligt att man tappade ur kylarvattnet när man inte använde fordonet. Det var nog mest på typ lastbilar och arbetsfordon (traktorer och liknande) som det tappades ur när det inte användes
Detta är förmodligen det instrument du behöver för att mäta glykolhalten i procent, eller egentligen räkna om det till procent. Men det går säkert (?)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrometer
Som man ser så är det ett sådant som man har när man mäter fryspunkten i glykol eller batterisyran/laddningen i batteriet. Men dom två mätfallen (man skall inte använda samma instrument till batteri och glykol) har speciella skalor i mätkroppen. Och det innebär att man måste ha en mätkropp för det speciella mätområdet med en speciell skala. Hade det handlat om ren alkohol, hade det förmodligen varit lättare, men glykol innehåller ju lite annat också och det gör att en anpassad mätskala behövs. Detta finns säkert, någonstans? Men för yrkesbruk i laboratorier och industrin finns det elektroniska instrument för flera tusenlappar.
Så om man skall svara på din fråga om det går att mäta och få värdet i procent, blir svaret JA. Men vägen dit är lite "slingrig" och har några "tvärgator och korsningar" med tabeller och korsreferenser.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]