Grejen är den att jag bytte för ett par veckor sedan på min V50 1.8F MY08.. Men fick bara ut 5L vid tömning (7,5 rymmer systemet, enligt alla källor jag kollat), 5L varje gång jag provade..
Jag pallade inte att lossa diverse slangar där det möjligen fanns innestängd vätska..
Så jag fyllde enbart vatten och varmkörde motorn med kupévärme på max under lång tid och "spolade" långsamt igenom motorn med totalt 20L tillsatt vatten medans jag lät det rinna väldigt långsamt från dräneringspluggen (finns bara 1st på min bil, vad jag vet, och ingen "avluftningsnippel" som på t ex V50-dieselmotorerna)..
Sen fyllde jag på med 3,5L 100%-ig etylenglykol och 1,5L vatten (vilket ger 7,5L totalt med det förmodat innestängda vattnet)..
Och nu, efter xx antal körningar så visar min glykolprovare fortfarande bara ca -25c..
Antingen visar min glykolprovare fel eller så rymmer inte systemet 7,5L och då innebär det att jag har alldeles för hög glykolinblandning, typ 70%, om systemet i värsta fall bara rymmer 5L..
Enklast är såklart om jag köper en ny glykolprovare och jämför, innan jag bråkar mer

..