Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1296109
Halloj volvovänner!

Min MY16 XC90 D5 Polestar har helt plötsligt blivit väldigt slö i accelerationen från stillastående. Kommer inte riktigt ihåg exakt när detta började märkas, men efter den årliga servicen som gjordes för ca 2 veckor sen är problemet väldigt tydligt.

Detta får mig att fundera på om det är pga ny motorstyrning i programvaran. Men, det kan ju lika gärna vara att motorn är kall och sänker effekten tills den kommit upp i arbetstemperatur. Tycker iof inte det blir bättre efter jag kört längre sträckor heller.

Har någon annan upplevt liknande symtom?

Tack för input!
#1296245
Är det bara i början, när bilen är kall?

Växellådan slirar väldigt mycket i början när den är kall, för att friktionen ska värma upp.

Blir kanske mer tydligt nu när vintern plötsligt kom..

Eller har du haft bilen flera vintrar? I så fall vet jag inte.. 😀
#1296440
least skrev: tor 31 jan 2019, 18:17
JimmyK skrev:
least skrev: tor 31 jan 2019, 12:29 Trasig slang till Powerpulse?
Fanns inte på My16 kom först på My17
Ok! Och tydligen ska den försvinna till nästa version av motorn.
Ja, den lär inte behövas om det blir mildhybrid som kan puffa på i starterna. :) Hoppas den inte blir ett problem att hålla vid liv om det blev en så udda funktion under kort tid.
#1305104
Jag har alltid tyckt att min XC90 D5 är slö, men har inte tänkt så mycket på det. Mest frugan som kör.

Men för någon vecka sen började den gå ojämnt vid jämn gas/hastighet. Knappt märkbart. Ibland kändes det inte alls, medans vissa dagar var det tydligt vid jämn väg. Sen efter en vecka blev det tydligt högre insugsljud. Jag bytte en tryckslang från intercoolern och problemen försvann.

MEN... Den är MYCKET snabbare nu. Skillnaden är större än Polestar och inte Polestar.

Vi har antagligen kört runt med läckande tryckslang i två år. Kanske värt att kolla?
#1332138
Halloj,

Kort uppdatering, och en lösning! Jag ringde Volvo och föreslog att det kan vara laddluftslangen som Siqqe sa här ovan, att den möjligen kan vara trasig. Blev inkallad direkt då det tydligen var någon kampanj att just den slangen skulle bytas.

Slangen byttes, och när teknikern skulle provgasa bilen i verkstadshallen så ser jag att luftslangen sitter löst mot filterboxen :-o Bilen har alltså inte fått rätt luftmängd sen servicen och verkar ha gått in i någon typ av limp mode.

En litej skriv senare och vips, nu går den som en klocka!

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]