Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av keroan
#1254093
Är det möjligt att Polestar-optimeringen kan raderas efter service?
Jag har haft Polestar i två år nu men efter senaste servicen (hos Volvo) är bilen inte alls lika rapp som innan.
Programvaran som uppdaterats enligt serviceprotokollet är FSM, CEM.
Är det nåt som kan påverka optimeringen?
Tänkte fråga expertisen här innan jag åker till verkstan och bråkar...
Användarvisningsbild
av Derank
#1254098
Ja, det är fullt möjligt och det har hänt förr. Dok så raderas inget utan den skrivs över med en ny, jag har fått mina ikke polestarmjukisar överskrivna 2gg då de laddat SW till styrenheter, samma sak sker oavsett vilken mjukis du har.

Det är ju bara kontakta dom så blåser de in den igen.

Jag känner direkt då min blivit överskriven, jag hör tom skillnad på motorljudet.

Dok så har inte CEM något med det att göra, FSM vet jag inte vad är

Borde ju stå om de laddat mjukvara till styrenheter, det är enda sättet filen kan skrivas över
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1254102
FSM är Forward Sensing Module, kan tänka mig att det är nån/flera av kamerorna. Har garanterat (nästan, man vet aldrig :p) inget med saknad motorstyrningsmjukvara att göra. CEM borde inte ha något med det heller att göra, det lär vara ECM som sköter allt sånt.
Användarvisningsbild
av keroan
#1254103
Derank skrev: lör 09 jun 2018, 21:55 Ja, det är fullt möjligt och det har hänt förr. Dok så raderas inget utan den skrivs över med en ny, jag har fått mina ikke polestarmjukisar överskrivna 2gg då de laddat SW till styrenheter, samma sak sker oavsett vilken mjukis du har.

Det är ju bara kontakta dom så blåser de in den igen.

Jag känner direkt då min blivit överskriven, jag hör tom skillnad på motorljudet.

Dok så har inte CEM något med det att göra, FSM vet jag inte vad är

Borde ju stå om de laddat mjukvara till styrenheter, det är enda sättet filen kan skrivas över
Ok tack. FSM står tydligen för "Factory scheduled maintenance (FSM) for your Volvo" men vad som skrivs hittar jag inte.
Vid förra årets service så fick jag också dessa två uppdateringarna plus en bunt till, men inget hände med effekten.
Men efter senaste servicen så har det absolut hänt nåt så det blir väl en resa till verkstan för att höra vad dom säger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1254964
Hur gick det?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av keroan
#1254969
Derank skrev: fre 15 jun 2018, 08:07 Hur gick det?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Jodå, efter samtal med Volvo så erkänner dom att Polestar faktiskt KAN skrivas över under vissa omständigheter. Så jag har fått tid på verkstaden till veckan så ska dom kolla upp det hela.
Återkommer efter verkstadsbesöket.

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]