NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar ju vad svenska bildemonterare sysslar med (o ibland även vad jag själv sysslar med.. :) )!!! EGR-kylare kostar på bildelsbasen från 1200:- upp till 2400:-. På Ebay köper jag den beg. från Tyskland för 258:- (plus 140:- frakt)..
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
De är ockrare som inte fattar att delar som ligger på hyllan länge kostar pengar. Bättre o ha bra genomströmning på delar med bra priser. Ang kylaren så lär jag fundera lite på problemet.
Väldigt intressant tråd men tråkigt att man inte kan tillföra något bara :)

Däremot har jag en icke relaterad fråga i ämnet men läste för ett tag sedan att du bytte det undre, bakre motor/växellåds fästet.
Är det så enkelt som det står i Haynes och VIDA? Att man bara kan krypa under och "bara" släppa å byta utan att behöva stödja något?
Har bytt dom andra fästena så jag tänkte byta detta också men lämnar ogärna bort dom enkla jobben :)
Det finns ju en nyare "uppdaterad" version som sitter på C30 R 2011- med artikelnummer 9487349.
Tack för det. Har tagit lite paus just nu och tror att jag delvis har följt fel spår ett tag, men mer om det en annan gång.

Ja, det är verkligen så lätt som det låter (10-15 min sammantaget). Upp med bilen (pallbockar), bort med skyddsplattan under motorn. Lossa sedan de två skruvarna som håller det nedre momentstaget (15mm hylsa). Därefter går det att rucka fram motorn och lirka ut/in staget.

Dra dom med 90Nm, återställ allt, färdigt!

Lycka till!
Ja det finns ju alltid alternativ och inte alltid så rätt att hitta den röda tråden. Men skam den som ger sig! :)
Håller tummarna för dig nu när du ändå ansträngt dig.

Tack för svaret. Bara köra upp fronten på några bra plankor å försäkra med pallbockar då. Skall bara säga till farsan att köpa det åt mig så man kan få några kronor rabatt :)
Som sagt, dags för lite uppdatering.

Alltså, finns det någon typ av oljefälla för vevhusventilationen i inloppshuset som skall hålla oljan kvar i vevhuset, som inte funkar in min bil? Skall jag pröva att tvätta igen, pröva nytt inloppshus eller finns det annan lösning?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90