Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kemon
VolvoB20 skrev:
Kemon skrev:Varför limma när kopparpasta funkar lika bra .............
Fråga Volvos service avdelning :roll:
Ska jag fråga mig själv då :?:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kemon skrev:
VolvoB20 skrev:
Kemon skrev:Varför limma när kopparpasta funkar lika bra .............
Fråga Volvos service avdelning :roll:
Du undrade ju varför man limmar när kopparpasta funkar lika bra.

Limmar gör man ju för att Volvo har skickat ut ett servicemeddelande till all sina verkstäder att det ska just limmas. Därför limmade verkstaden min bil då den var inne på service som en garantiåtgärd.

Vill ju inte själv börja behöva riva isär en bil som var sprillans ny vid tillfället. Bilen klonkkade och klinkade ju från dag ett när jag köpte den ny.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
Kemon skrev:
VolvoB20 skrev: Fråga Volvos service avdelning :roll:

Limmar gör man ju för att Volvo har skickat ut ett servicemeddelande till all sina verkstäder att det ska just limmas. Därför limmade verkstaden min bil då den var inne på service som en garantiåtgärd.

Vill ju inte själv börja behöva riva isär en bil som var sprillans ny vid tillfället. Bilen klonkkade och klinkade ju från dag ett när jag köpte den ny.
Problemet är känt sen iallafall 850ns tillkomst. Första åtgärden var just att limma.. man limmade tusentals. Sen kom nån på att. Det går inte att motivera ett lagerbyte när man lossar en knut?.. Då började man fetta in stället och faktiskt fungerar det på så sätt att det blir tyst. Samma än idag. Vad som däremot gått snett i dom fina ritprogrammen då man konstruerar vet jag inte. Eftersom problemet inte är löst ännu.. och man är ensam om dom.. som andra säger.. SPLINES är nåt som ska vara snåla toleranser på. Ju snålare ju effektivare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:
VolvoB20 skrev:
Kemon skrev: Ska jag fråga mig själv då :?:

Problemet är känt sen iallafall 850ns tillkomst. Första åtgärden var just att limma.. man limmade tusentals. Sen kom nån på att. Det går inte att motivera ett lagerbyte när man lossar en knut?.. Då började man fetta in stället och faktiskt fungerar det på så sätt att det blir tyst. Samma än idag. Vad som däremot gått snett i dom fina ritprogrammen då man konstruerar vet jag inte. Eftersom problemet inte är löst ännu.. och man är ensam om dom.. som andra säger.. SPLINES är nåt som ska vara snåla toleranser på. Ju snålare ju effektivare.
Huvvaligen, det där kändes som ett slag under bältet, går det inte att ta isär utan att lagret ryker om man tex behöver byta drivknutsdamask eller???? Jag frågade innan de limmade min bil, går det lätt att ta isär, inga problem sade man.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev:
VolvoB20 skrev: Du undrade ju varför man limmar när kopparpasta funkar lika bra.

Huvvaligen, det där kändes som ett slag under bältet, går det inte att ta isär utan att lagret ryker om man tex behöver byta drivknutsdamask eller???? Jag frågade innan de limmade min bil, går det lätt att ta isär, inga problem sade man.
Jo det går att ta isär.. man måste hetta upp limmet. Och eftersom metall är så bra på att kyla och du ska hetta upp även längst in.. nånstans måste det bli väldigt varmt för att bli lagom på baksidan..
Lagret har två separata banor, och dom flesta orkar inte värma så bra så det blir att inre banan får stryk och ett lagerhaveri kommer om 50-100 mil om nu det inte stryker med helt vid demonteringen.
Hur man kan tycka att grönt aneroblim inte är nåt problem förstår jag inte..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev: Problemet är känt sen iallafall 850ns tillkomst. Första åtgärden var just att limma.. man limmade tusentals. Sen kom nån på att. Det går inte att motivera ett lagerbyte när man lossar en knut?.. Då började man fetta in stället och faktiskt fungerar det på så sätt att det blir tyst. Samma än idag. Vad som däremot gått snett i dom fina ritprogrammen då man konstruerar vet jag inte. Eftersom problemet inte är löst ännu.. och man är ensam om dom.. som andra säger.. SPLINES är nåt som ska vara snåla toleranser på. Ju snålare ju effektivare.
Jo det går att ta isär.. man måste hetta upp limmet. Och eftersom metall är så bra på att kyla och du ska hetta upp även längst in.. nånstans måste det bli väldigt varmt för att bli lagom på baksidan..
Lagret har två separata banor, och dom flesta orkar inte värma så bra så det blir att inre banan får stryk och ett lagerhaveri kommer om 50-100 mil om nu det inte stryker med helt vid demonteringen.
Hur man kan tycka att grönt aneroblim inte är nåt problem förstår jag inte..
Fy fan vad trött man blir när du säger så, känns som Volvo gör ett trippelfel här.

1. Kan inte tillverka en enkel splines med riktiga toleranser, det är ju djävligt svagt.

2. Hittar på en Serviceåtgärd som sabbar mer än den lagar !!!!!

3. Lämnar ut felaktig information, jag frågade flera ggr inna de fick limma mina splines om det kunde innebära några problem, inget problem alls sade de varje gång. Det var ju helt fel information då!!!!

Kunde ju kört vidare med skrammel och klang, även om det inte kändes så särskillt premium med en bil som slammrar så mycket att folk på trotoaren vände sig om så fort man åkte över ett fartgupp tex.
av Dartanjang
Har nu haft bilen inne på verkstad. De hade kollat med Volvo och enligt dem sitter det samma axelbult på XC70 som XC90. Så de fick extradra bultarna, det blev bättre men inte tyst. Då återstår:
1. Sätta spettet i och dra hårdare, eller
2. Limma, eller
3. Leva med det

Ska man orka bry sig? Är det acceptabelt att en så dyr bil har ett sådant medfött fel? Limmar jag så kan man ge sig på att jag får lagerras, vilket då innebär dyrt verkstadsbesök. Lagerbyte klassas väl knappast som garantiåtgärd?

Jag måste ändå in en gång till då de också skulle justera in en klapprande baklucka som fortfarande låter. Så nu står man som åsnan mellan hötapparna, limma eller inte limma...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dartanjang skrev:Har nu haft bilen inne på verkstad. De hade kollat med Volvo och enligt dem sitter det samma axelbult på XC70 som XC90. Så de fick extradra bultarna, det blev bättre men inte tyst. Då återstår:
1. Sätta spettet i och dra hårdare, eller
2. Limma, eller
3. Leva med det

Ska man orka bry sig? Är det acceptabelt att en så dyr bil har ett sådant medfött fel? Limmar jag så kan man ge sig på att jag får lagerras, vilket då innebär dyrt verkstadsbesök. Lagerbyte klassas väl knappast som garantiåtgärd?

Jag måste ändå in en gång till då de också skulle justera in en klapprande baklucka som fortfarande låter. Så nu står man som åsnan mellan hötapparna, limma eller inte limma...
Skit i att limma, det är ju en rent skadlig åtgärd har jag fått lära mig här.

Acceptera att bilen låter som en pling/plong spel när man kör. Sakerna är tillvekade med fel marginaler redan från fabrik.
av bilgalen
Det här klonket, gäller det även S60 och V50 awd?

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]