*pettson* skrev:VolvoB20 skrev:*pettson* skrev:
Problemet är känt sen iallafall 850ns tillkomst. Första åtgärden var just att limma.. man limmade tusentals. Sen kom nån på att. Det går inte att motivera ett lagerbyte när man lossar en knut?.. Då började man fetta in stället och faktiskt fungerar det på så sätt att det blir tyst. Samma än idag. Vad som däremot gått snett i dom fina ritprogrammen då man konstruerar vet jag inte. Eftersom problemet inte är löst ännu.. och man är ensam om dom.. som andra säger.. SPLINES är nåt som ska vara snåla toleranser på. Ju snålare ju effektivare.
Huvvaligen, det där kändes som ett slag under bältet, går det inte att ta isär utan att lagret ryker om man tex behöver byta drivknutsdamask eller???? Jag frågade innan de limmade min bil, går det lätt att ta isär, inga problem sade man.
Jo det går att ta isär.. man måste hetta upp limmet. Och eftersom metall är så bra på att kyla och du ska hetta upp även längst in.. nånstans måste det bli väldigt varmt för att bli lagom på baksidan..
Lagret har två separata banor, och dom flesta orkar inte värma så bra så det blir att inre banan får stryk och ett lagerhaveri kommer om 50-100 mil om nu det inte stryker med helt vid demonteringen.
Hur man kan tycka att grönt aneroblim inte är nåt problem förstår jag inte..
Fy fan vad trött man blir när du säger så, känns som Volvo gör ett trippelfel här.
1. Kan inte tillverka en enkel splines med riktiga toleranser, det är ju djävligt svagt.
2. Hittar på en Serviceåtgärd som sabbar mer än den lagar !!!!!
3. Lämnar ut felaktig information, jag frågade flera ggr inna de fick limma mina splines om det kunde innebära några problem, inget problem alls sade de varje gång. Det var ju helt fel information då!!!!
Kunde ju kört vidare med skrammel och klang, även om det inte kändes så särskillt premium med en bil som slammrar så mycket att folk på trotoaren vände sig om så fort man åkte över ett fartgupp tex.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.