Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Hmmmm

Smälte inte inlandsisen innan vi körde bil?
av aTommyC
bjorn_and skrev:
aTommyC skrev:CO2 = CO2 uansett hvor den kommer fra. :)
Kemiskt sett är det ingen skillnad på CO2 som har fossilt ursprung och sådant som ingår i det naturliga kretsloppet, men för klimatet (om man tror på växthuseffekten) så har det stor skillnad.
Neppe. Jeg tror ikke de grønne plantene bryr seg så mye om CO2 kommer fra en bil eller en asfaltindianer. :) Enda mindre om den kommer fra en SUV eller en Mini.
av Marbas
bjorn_and skrev:
Marbas skrev:Citerar Roland Pettersson som gjorde ett inlägg på Expressen:

Vet Asfaltdjungelns Indianer om att varje gång dom andas så omvandlar dom ren syre till koldioxid?
Kan någon upplysa dem om detta och sedan be dom att strypa varandra för miljöns skull?

Koldioxiden man andas ut ingår i det naturliga kretsloppet... Roland skall nog läsa på lite.
Syftet med inlägget / citatet jag gjorde och troligen Rolands också, är att visa hur korkade dessa indianer är. Skulle man berättat det för dem skulle de säkert strypt varandra...

Givetvis är det ingen skillnad på koldioxid och koldioxid, utom när man räknar den med avseende på varifrån den härstammar.

Nej, som någon annan skrev, inlandsisen smälte innan vi körde bilar...
av Hemgårn
Marbas skrev:
bjorn_and skrev:
Marbas skrev:Citerar Roland Pettersson som gjorde ett inlägg på Expressen:

Vet Asfaltdjungelns Indianer om att varje gång dom andas så omvandlar dom ren syre till koldioxid?
Kan någon upplysa dem om detta och sedan be dom att strypa varandra för miljöns skull?

Koldioxiden man andas ut ingår i det naturliga kretsloppet... Roland skall nog läsa på lite.
Syftet med inlägget / citatet jag gjorde och troligen Rolands också, är att visa hur korkade dessa indianer är. Skulle man berättat det för dem skulle de säkert strypt varandra...

Givetvis är det ingen skillnad på koldioxid och koldioxid, utom när man räknar den med avseende på varifrån den härstammar.

Nej, som någon annan skrev, inlandsisen smälte innan vi körde bilar...
Japp den smälter av sig själv - men nu hjälper vi till också.
av TerSve
Jag tror på vevhuseffekten 8)
av aTommyC
Hemgårn skrev:
Marbas skrev: Nej, som någon annan skrev, inlandsisen smälte innan vi körde bilar...
Japp den smälter av sig själv - men nu hjälper vi till också.
Derom strides de lærde. :)
Användarvisningsbild
av C.W.
kan inte bärga mig tills vi får medelhavsklimat här...shorts och t-shirt året om :D
Användarvisningsbild
av Bosa
De intervjuade en av de där raketforskarna som släpper ut luft i ett radioprogram på P3, tror det var kvällspasset. Frågan om varför de inte gav sig på gamla bilar som släpper ut mycket mer än vad nya suvar gör ställdes. Svaret blev att de som åker gamla häckar som spyr ut en massa skadligt skit oftast ägs av personer som inte har det så gott ställt och de är inte dem de vill åt. De som åker nya fina suvar har gott ställt och spenderar väl uppenbarligen sina pengar felaktigt enligt asfaltsbarnen. Som jag ser det så är det inte en fråga om miljö utan vanlig hederlig svensk avundsjuka. Puckon!
Användarvisningsbild
av Bosa
C.W. skrev:kan inte bärga mig tills vi får medelhavsklimat här...shorts och t-shirt året om :D
Snöade här igår. :D
Användarvisningsbild
av Jon
Jag tror att så länge man pekar på enskilda saker så är det bara en massa tjafs

-"Varför får de göra så och inte jag *buuuhuuuu*!!!" osv...

Bilismen i sig genererar inte speciellt mycket i jämförelse med kossor och lastbilar. Men jag tror snarare att det är det generella tankesättet som måste ändras. Dvs. Jag ska köra stor bil, äta mycket kött, klaga på alla som vill störa mina rättigheter.

Problemet med rättigheter är att de också är skydligheter gentemot andra.

Eftersom jag inte tror att alla bara slås av kärlek till sina medmänniskor och samhället som en blixt från klar himmel så är väl "krediter" för utsläpp ett sätt att få folk o begripa.

Sen om man vill lägga det på en SUV eller expressflugen australiensk dingofärs är upp till var och en. Dock så blir det väl en handelsvara och så hej och hå, så blir det de med pengar som kostar på sig och vara lite extra skitiga och de utan pengar är det också. Back to 0 :)

Och om man ska ge sig på någon enskild så är flyget en riktigt stor bov i dramat. Men det är ju viktigare än miljön. Och jag letar själv som en galning efter den och kan inte finna den... Men efter 9/11 så finns det resultat som pekar på sambandet mellan flyget och klimatet... det var ju flygförbud i hela världen ett tag så det var ju ett unikt tillfälle att studera något i praktiken som annars bara går att teoritisera om.

PM:a mig om ni vet var den dokumentären finns tillgänglig. Jag orkar inte läsa ;)

Överlag gäller det att se till sig själv vad man kan göra istället för att klaga på alla andra. Och då gäller det ALLA! Inte millimeterrättvisa utan göra vad man kan på riktigt :)

Min nya bil kommer v 39 preliminärt :)

/Jon
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]