Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Anna88 skrev: lör 03 aug 2019, 11:05 Hej igen alla,
Tack för tips! Ska testa att slå av AC:n. Men tycker att ryck av AC borde vara mildare än de jag har, de är oftast så pass kraftiga att bilen rycker/hoppar till ganska rejält.
Men ryckningarna brukar vara mera frekventa sommartid. Så kanske detta ändå är AC-relaterat.
Faktum är att bränslefiltret tydligen är insparat/ersatt med sil på bränslepumpen från S80N enl en bekant Volvomekaniker.
Har du en S80I eller S80N?
(Jag tror en S80 2007 är S80N)

S80N behandlas här:
viewforum.php?f=56

Eftersom du nu (kanske) har en S80N kan det skilja, men när AC'rycken blev klart märkbara, var ofta generatorfrihjulet stumt. Det ger även vibrationer i multiremmen på tomgång, men det märker man inte alltid. Kan höras ibland.
Men försvinner inte rycken med AC är det annant fel, hursom.
Det kan låta som luftmassemätaren håller på ge upp. Den kan få bilen och rycka vid högre hastigheter.
Min v70 har haft liknande problem. Men då tittade jag över själva kaplarna som ansluter till tändspolarna. Kan vara så att plaströren som omsluter kaplarna är söndersmulade och då blottas kaplarna.
Efter ha tejpat alla kaplar med eltejp öppnade jag även kontakterna till tändspolarna och sprejade med kontaktspray. Det hjälpte mig iallafall.
Hej igen och tack för ert engagemang :-)
Tog bilen till jobbet idag, ca 3 mil på motorväg. Idag inget krånglande vid acceleration, dock ryckte den några sekunder och tappade effekt. Hände efter ca 15 min körning. Jag körde just då med farthållaren i 126 km/h.
Bromsade in lite och accade sedan mjukt, därefter gick den bra igen. Men trodde ett tack att den höll på att börja stanna av.
Häromdagen (också vid motorvägskörning) småryckte den i lång uppförsbacke, även då med farthållaren på i 110 km/h.
Ska testa att köra utan farthållare respektive AC och se vad som händer.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]