Tillägger lite om bränslefiltret.
Alla fordon med fossildrivna motorer har detta, både diesel som bensin. Annars fastnar blixtsnabbt all smuts i spridare osv..
Samma med luftfiltret. Båda dessa är viktigt att byta, helst för ofta än sällan. Jag byter på alla mina fordon luftfilter varje år, kostar ju gratis via nätet, samt bränslefilter var femte år eller senast 100000km. (10000 mil)
Jag förmodar att ditt bränsletryck är kontrollerat då det är en grundorsak till det mesta vid motorproblem. Folk kör med reserven, istället för att tanka. Bränslepumpen får jobba otroligt hårt och ibland bara suga luft tillsammans med skit som fastnar och täpper till filtret. Pumpens tryck minskar då av skit och slitage i förtid, på nolltid även med ny fin pump.
En del fantastiska billtillverkare har valt att sätta b-filtret oavnför bränsletanken, så att allt måste plockas ner för att byta b-filtret, men så här ser ditt filter ser ut och hoppas du får ordning på din S80:
BA0431050-1__ra_p.jpg (23.78 KiB) Visad 597 gånger
Volvo 444A, manuell petad från 1947 med B16B (!!), samt en S80 170hk manuell petad -00. Sedan ett flertal Oldsmobile <3, varav den yngsta är från 2003.