Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Anna88 skrev: tis 30 jul 2019, 16:33 Hej igen och tack för kommentarer!
Nej, enligt Bilia finns inget separat bränslefilter på denna bilmodell. Möjligen är det i så fall en variant som sitter ihop med pumpen inne i tanken. Bränslepumpen är dock nyligen bytt. (Dieselbilarna har däremot separat filter som ska bytas efter intervall.)

Knepigt det där med avsaknad av felkoder. Halvgute57, fick du byta spole efter krånglandet häromdagen? Eller rättade det till sig igen av sig självt? Ryckningarna på min bil kommer och går. Oftast händer det först efter ca 30-40 minuters körning på motorväg.
Ta en titt framför höger bakhjul en liten bit in.
Där sitter ett ca 1dm i diameter rund plåtburk på två slangar. Det är bränslefiltret.
Dielsarna har ett filter av en helt annan konstruktion och design.

Låter som om du verkligen ska byta verkstad....
Det är vanligt med äldre Volvos att AC-systemet slaggar igen, speciellt expansionsventilen (orifice tube). AC-pumpen laddar tills AC-tryckgivaren reagerar och därmed AC-pumpen slår ifrån, ifrån pga höga mottrycket, för att sedan slå igång igen då ECCns styrbox vill ha ner temperaturen.
Ju mer du gasar (varvar), ju mer tvingas AC-pumpen att arbeta. Detta känns precis som misständningar.
På tomgång märks det kanppt, förutom att du hör AC-pumpen slå till o från och motorvarvet ändas ytterst lite.
Testa att slå av ACn och kör ett tag. Då vet du direkt.
Tillägger lite om bränslefiltret.
Alla fordon med fossildrivna motorer har detta, både diesel som bensin. Annars fastnar blixtsnabbt all smuts i spridare osv..
Samma med luftfiltret. Båda dessa är viktigt att byta, helst för ofta än sällan. Jag byter på alla mina fordon luftfilter varje år, kostar ju gratis via nätet, samt bränslefilter var femte år eller senast 100000km. (10000 mil)
Jag förmodar att ditt bränsletryck är kontrollerat då det är en grundorsak till det mesta vid motorproblem. Folk kör med reserven, istället för att tanka. Bränslepumpen får jobba otroligt hårt och ibland bara suga luft tillsammans med skit som fastnar och täpper till filtret. Pumpens tryck minskar då av skit och slitage i förtid, på nolltid även med ny fin pump.
En del fantastiska billtillverkare har valt att sätta b-filtret oavnför bränsletanken, så att allt måste plockas ner för att byta b-filtret, men så här ser ditt filter ser ut och hoppas du får ordning på din S80:
BA0431050-1__ra_p.jpg
BA0431050-1__ra_p.jpg (23.78 KiB) Visad 597 gånger
klacken skrev: tor 01 aug 2019, 09:30 Tror inte det finns något sådant filter, bensinare från -07 har väl bara ett filter innuti tanken som enligt volvo inte behöver bytas.
Du har rätt. Kollade på ett forum i USA, där de beskriver detta faktum med en förvåning. Hela bränslepumpen måste tas ur ovh på så sätt byta filtret. Vilket medför att ägarna byter hela pumpenheten istället. Smart och klassiskt drag för att utöka eftermarknaden för Volvo Cars.
Anna88 skrev: tor 01 aug 2019, 11:46 Bilen har gått strax över 27000 mil. Hmm, om den misständer på en eller flera cylindrar, borde det då inte ge fler symtom än ryckningar då och då? Sliten spridare kanske. Tack för tipset ang. OBD!
Prova att slå av ACn. Om den har rullat 27k och orörd så kommer den visa tecken på tröghet. Ju varmare ju värre blir det och det visar sig som ryckningar när magneten slår till o från.
Hej igen alla,
Tack för tips! Ska testa att slå av AC:n. Men tycker att ryck av AC borde vara mildare än de jag har, de är oftast så pass kraftiga att bilen rycker/hoppar till ganska rejält.
Men ryckningarna brukar vara mera frekventa sommartid. Så kanske detta ändå är AC-relaterat.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]