Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Libbe
Jag gjorde i alla fall så här igår.....
Jag plockade bort allt så jag kom åt ABS enhetens kontaktstycke. Tog sedan bort "Skalet" på kontraktstycket. Spolade rent med Bromsrent. Och lät det dunsta! Sedan körde jag lite WD40 på kontaktstycket.
Plockade ihop allt igen.... Och jag har kört ca 6 Mil nu.......Utan att få Antisladd service erfordras" i Displayen

Jag hoppas på att det inte återkommer igen
av hasseA
halvgute57 skrev: mån 29 jul 2019, 14:54 Gör en fyrhjulsmätning så ratten blir rak,jag misstänker att din bil är utrustad med DSTC,då ska man göra en kalibrering av BCM efter rep.iaf på XC90..
Ja, jag har DSTC i bilen.
Jag har beställt en hjulinställning och det kommer att göras om en vecka.
Du skriver att man skall göra en kalibrering av BCM.
Hur gör man det ?
Läste någonstans att man skulle slå på tändningen, vinkla ut hjulen maximalt åt vardera
hållet och sedan ställa hjulen rakt, slå av tändningen.
Gäller det på S60 ?
Finns det något bra sätt att ta reda på om rattvinkelsensorn är ok ?
Knapparna på ratten funkar vilket väl torde betyda att spänning finns fram och att säkringen är ok ?
/Hasse
av JE Jr
Libbe skrev: Jag plockade fram Felkodsläsaren,och fick då: 0x0022 Hjulsensor höger fram Mekaniskt fel.
Har haft det på min S60, på bägge sidor inom 2 månader efter varandra... Då var det kuggkransen som hade spruckit. Tror du har samma problem. Hur såg gamla givaren ut, var den nött nertill i plasten? Om den var det har givarkransen troligen spruckit så den blir högre och gnuggar mot givaren, det skall den inte göra när allt är som det ska.

Var inte supersvårt att byta den, men köp ny bult till centrum på drivaxeln.
Jag lossade spindelleden från spindeln för att kunna vinkla ut spindel+fjäderben så jag fick ur drivaxeln. Obs! Lossa drivaxelbulten och se till att du kan röra drivaxeln något in/ut i splinsen innan du försöker ta loss spindelleden. Drar du ut spindeln och drivaxeln sitter kvar finns det stor risk att drivaxelknuten delar sig och du får nyttja stora svordomsarsenalen.

MVH
av klacken
krille71 skrev: fre 02 aug 2019, 16:47 Volvo S60 2006 årsmodell
Jag har samma fel på min bil ANTISLADD SERVICE ERFORDRAS.
så idag var jag på en mekonomen verkstad och felsökte bilen, och fick dessa felkoder av honom:
FELKODER
Broms (ABS (BCM) - Mark 25
DTC beskrivning

0115 - kommunikation, CAN bus
- Intermittent

0148 - Styrenhetskonfigurationsfel
- Intetmittent

0100 - Kommunikation CAN bus
- Permanent

0106 - Ratt eller hjulinställning felaktig
- Permanent

Nån som kan ha en ide om vad detta kan vara för fel?
Mekonomenverkstaden visste inte alls vad det kunde vara, mer än att detta blir en dyr historia och det är bara volvo som kan ta hand om felkoderna för det kunde handla om ett styrdon som är trasig eller nått sånt.

Själv är jag helt okunnig angående bil.
Innan allt detta började så fick jag 2 nerslag på besuktningen, styrled höger fram och bromsslang höger fram dålig och allt detta fick jag bytt av en bekant och efter det när jag skulle åka därifrån så tändes antispinn lampan i bilen.
0106 säger ju vad som är fel,ratten sned efter styrledsbyte.

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&[…]

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]