Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Siegfried
Hej,
Sedan jag köpte min V70 begagnad har jag mest haft problem med den, men nu när jag äntligen fått bort de ursprungliga problemen har jag fått ett nytt. Nu när jag startar bilen så går den in i Limp Mode slumpvis. Felmeddelandena från biltemas lite dyrare volvo-läsare är "Throttle Unit" och "Throttle Valve Unit". Jag har försökt rengöra och fixa den själv, vilket resulterade i lite trasig plast och nya lödningar, men felet kvarstår.
Efter det misslyckades köpte jag en re-manufactured från Ebay (ursprung: kina), men när jag installerar den så går bilen likadant ändå fast utan några felkoder alls.
Min felkodsläsare har live-data via OBD2, så jag kollade lite där och hittade en parameter TP(%) vilken står på ca 20% på den kinesiska och 21% på min gamla. Om man pillar på spjället med tändningen på så ändrar sig värdena på TP(%) mellan ca 5% och 100%, så det verkar inte vara något fel på kol-banorna.

Jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare. Kineserna sa vid mail-kontakt att deras enhet behöver Kodas för bilen för att fungera, men jag känner ingen som skulle kunna tänkas göra det.
Jag finns i Huddinge om någon in närheten kan göra det.

Hoppas någon har några råd. Lämna in en V70 01:a på volvo är skitkasst. Sist, och enda gången, jag gjorde det fick jag tillbaka en bil som inte gick alls. Visade sig vid 3:e parts felsökning att Volvo satt tändkablarna fel.

//Mvh

Åtgärdslista så här långt: (kronologisk ordning)
[Ursprungligt fel: Ryckig gång vid tomgång när motorn var varm]
* Kontroll av Lambdasonder (Verkstad)
* Kontroll av luftmassemätare (Verkstad)
* Kontroll av spjällhus (Verkstad)
* Bytt packboxar i vevhuset (Verkstad)
* Justerat kamaxelposition (Verkstad)
* Felsökning vid Volvo Segeltorp (Resulterade i 1 månad på annan verkstad för att hitta vad gjort)
* Programmuppdatering och språkbyte vid Volvo Segeltorp
::Fungerade vid inlämning med ursprungsfel kvar, fungerade inte alls vid hämtning
* Bytt bensinpump (Bekant)
* Bytt 2 spridare (Alla spridarkablar är dock fortfarande krispiga och saknar lås-sprintar) (Själv)
[Ursprungsfel äntligen borta]
[Nytt fel, slumpvis limp-mode vid start]
* Plockat isär och rengjort spjällhuset (Själv)
* Testat kinesiskt Spjällhus
Användarvisningsbild
av Erik Å
Märkligt att du skulle kunna hamna i limp home mode utan felkoder, limp home är ju en följd av fel som äventyrar säkerhet eller avgasrening..
Hur vet du att du är i limp home? Har du nollställt lagrade felkoder via OBD2?
Om du har problem med "kodning" så tvivlar jag på att motorn går överhuvudtaget, då accepterar inte resten av elsystemet det nya spjällhuset
av Siegfried
Jag kan inte vara 100 säker på att det är Limp Mode, men symptomen stämmer. Max ca 30-40 km/h, bara 1 och 2ans växel, max 3000 rpm och ojämn tomgång.

När bilen startar in i limp mode så kör den inte (eller misslyckas med) sin "startup" sekvens, dvs, spjällhuset initierar inte. Jag har nollställt alla koder jag kan, både via OBD2 menyn och Volvo-diagnostics-menyn.

Hur som, när den går dåligt (limp mode) så varvar bilen när man trycker på gasen, men spjället rör sig inte och det luktar oförbränd bensin om avgaserna. Min gissning är att den bara reglerar gasen via insprutning och inte luftmängd. Som sagt, default är ca 20+-2% öppet (samma läge som när allt är avstängt). Och har man 20% luft och ska ner på tomgång via bara bränsle så blir det ganska ojämnt :D

Jag ska försöka köra bilen en mil imorgon på Limp Mode (till jobbet). Det är ganska nära till Volvo's verkstad så de kanske kan ta en snabbtitt på det.
Dock så har ju hemmafixaren som jag är pajat de flesta tätningar på mitt orginalspjällhus vid det här laget. :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En 01a säger du, då är du i fel forumsdel, här håller vi bara på med upp t om -00 ;-)

Jag vet dock att 01or har det 'dåliga' spjället som går sönder. I snitt brukar dom hålla i ungefär 20k mil, allt över det brukar vara på lånad tid så att säga.
Har du vit etikett på spjället så är det det dåliga, är det gul etikett så har du iaf ett utbytes spjäll, men även dom brukar gå sönder efter ett tag. Dessa spjäll har jag för mig blev fabriksmonterade från -03 eller -04.
Det bästa är dock att få det renoverat av t ex atech2, och få givaren utbytt till hallgivare istället för släpringsgivare, det är denna som slits ut med tiden. Kostar en slant, men då behöver man sällan oroa sig över spjället resten av bilens livstid.
av Siegfried
Oj, missade vist att det var årsmodell i kategorin. Såg bara V70 i min tillfälliga blindhet.
Då får jag be en moderator flytta tråden till rätt forum, hur man nu gör det. :)

Men som sagt, i detta fall tror jag faktiskt att givarna är hela.

Idag körde jag den till jobbet i Limp Mode, bara "Motor-service omgående", men ingen motor-lampa tänd. Så om det är någon felkod så är det något mitt instrument inte kan läsa.
När jag väl kom fram till jobbet, 10 km i 30 km/h, så testade jag att starta om bilen, och då gick den som normalt igen.....
Konstigt värre.

Den har aldrig kört i limp-mode förrän Volvo uppdaterade programvaran i bilen.
av MickeM
Lucif3r skrev: mån 05 aug 2019, 23:11 En 01a säger du, då är du i fel forumsdel, här håller vi bara på med upp t om -00 ;-)

Jag vet dock att 01or har det 'dåliga' spjället som går sönder. I snitt brukar dom hålla i ungefär 20k mil, allt över det brukar vara på lånad tid så att säga.
Har du vit etikett på spjället så är det det dåliga, är det gul etikett så har du iaf ett utbytes spjäll, men även dom brukar gå sönder efter ett tag. Dessa spjäll har jag för mig blev fabriksmonterade från -03 eller -04.
Det bästa är dock att få det renoverat av t ex atech2, och få givaren utbytt till hallgivare istället för släpringsgivare, det är denna som slits ut med tiden. Kostar en slant, men då behöver man sällan oroa sig över spjället resten av bilens livstid.
Tillägg:

MagnetiMarelli gaspjäll (ETM) med gul etikett är mycket riktigt en förstärkt modell. Men ändå ETM.
ETM sitter på alla tom 2001.

Betydligt förbättrade och även förenklade ETA pjällen som kom under 2002 på turbo och 2003 på övriga, är helt annorlunda och tillverkade av Bosch.

OBS:
Det finns flera varianter av både ETA och ETM beroende på motor, mm.
Man ska alltså se upp med begagnade.
Skilnaden är främst mjukvaran tror jag.

Samt:
ETA spjällen är inte kompatibel alls med en bil avsedd för ETM.
Monteras fysiskt kanske, men aldrig elektriskt.

Som sagt förut:
Har man gaspjäll-problem på MagnetiMarelli (ETM) och vill ha långsiktig lösning, är det renovering som gäller.
Tex Atech2

ETA spjällen kan inte Atech2 fixa, men dom krånglar otroligt sällan.
av Siegfried
Lite sent, men tackar för svar.
Jag har nu fått ordning på bilen. Åtminståne någorlunda. Det blev byte av spjällhus hos Bilia för den hutlösa summan av 9500 kr. Tyvärr hade ju jag som klåpare pajat mitt gamla och hade inte lust att skicka iväg det på en kanske fungerande reparation för dryga 3000 kr.

Summan av reparationer:
Bytt 2 spridare till begagnade jag hittade på nätet.
Bytt bensinpump.
Bytt spjällhus.

//Mvh
av Siegfried
Nä tyvärr, Bad volvo göra det och de sa bara att deras programvara inte kände igen enheten och således inte ville ladda över programvaran till den.

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]