- mån 05 aug 2019, 12:27
#1330376
Hej,
Sedan jag köpte min V70 begagnad har jag mest haft problem med den, men nu när jag äntligen fått bort de ursprungliga problemen har jag fått ett nytt. Nu när jag startar bilen så går den in i Limp Mode slumpvis. Felmeddelandena från biltemas lite dyrare volvo-läsare är "Throttle Unit" och "Throttle Valve Unit". Jag har försökt rengöra och fixa den själv, vilket resulterade i lite trasig plast och nya lödningar, men felet kvarstår.
Efter det misslyckades köpte jag en re-manufactured från Ebay (ursprung: kina), men när jag installerar den så går bilen likadant ändå fast utan några felkoder alls.
Min felkodsläsare har live-data via OBD2, så jag kollade lite där och hittade en parameter TP(%) vilken står på ca 20% på den kinesiska och 21% på min gamla. Om man pillar på spjället med tändningen på så ändrar sig värdena på TP(%) mellan ca 5% och 100%, så det verkar inte vara något fel på kol-banorna.
Jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare. Kineserna sa vid mail-kontakt att deras enhet behöver Kodas för bilen för att fungera, men jag känner ingen som skulle kunna tänkas göra det.
Jag finns i Huddinge om någon in närheten kan göra det.
Hoppas någon har några råd. Lämna in en V70 01:a på volvo är skitkasst. Sist, och enda gången, jag gjorde det fick jag tillbaka en bil som inte gick alls. Visade sig vid 3:e parts felsökning att Volvo satt tändkablarna fel.
//Mvh
Åtgärdslista så här långt: (kronologisk ordning)
[Ursprungligt fel: Ryckig gång vid tomgång när motorn var varm]
* Kontroll av Lambdasonder (Verkstad)
* Kontroll av luftmassemätare (Verkstad)
* Kontroll av spjällhus (Verkstad)
* Bytt packboxar i vevhuset (Verkstad)
* Justerat kamaxelposition (Verkstad)
* Felsökning vid Volvo Segeltorp (Resulterade i 1 månad på annan verkstad för att hitta vad gjort)
* Programmuppdatering och språkbyte vid Volvo Segeltorp
::Fungerade vid inlämning med ursprungsfel kvar, fungerade inte alls vid hämtning
* Bytt bensinpump (Bekant)
* Bytt 2 spridare (Alla spridarkablar är dock fortfarande krispiga och saknar lås-sprintar) (Själv)
[Ursprungsfel äntligen borta]
[Nytt fel, slumpvis limp-mode vid start]
* Plockat isär och rengjort spjällhuset (Själv)
* Testat kinesiskt Spjällhus
Sedan jag köpte min V70 begagnad har jag mest haft problem med den, men nu när jag äntligen fått bort de ursprungliga problemen har jag fått ett nytt. Nu när jag startar bilen så går den in i Limp Mode slumpvis. Felmeddelandena från biltemas lite dyrare volvo-läsare är "Throttle Unit" och "Throttle Valve Unit". Jag har försökt rengöra och fixa den själv, vilket resulterade i lite trasig plast och nya lödningar, men felet kvarstår.
Efter det misslyckades köpte jag en re-manufactured från Ebay (ursprung: kina), men när jag installerar den så går bilen likadant ändå fast utan några felkoder alls.
Min felkodsläsare har live-data via OBD2, så jag kollade lite där och hittade en parameter TP(%) vilken står på ca 20% på den kinesiska och 21% på min gamla. Om man pillar på spjället med tändningen på så ändrar sig värdena på TP(%) mellan ca 5% och 100%, så det verkar inte vara något fel på kol-banorna.
Jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare. Kineserna sa vid mail-kontakt att deras enhet behöver Kodas för bilen för att fungera, men jag känner ingen som skulle kunna tänkas göra det.
Jag finns i Huddinge om någon in närheten kan göra det.
Hoppas någon har några råd. Lämna in en V70 01:a på volvo är skitkasst. Sist, och enda gången, jag gjorde det fick jag tillbaka en bil som inte gick alls. Visade sig vid 3:e parts felsökning att Volvo satt tändkablarna fel.
//Mvh
Åtgärdslista så här långt: (kronologisk ordning)
[Ursprungligt fel: Ryckig gång vid tomgång när motorn var varm]
* Kontroll av Lambdasonder (Verkstad)
* Kontroll av luftmassemätare (Verkstad)
* Kontroll av spjällhus (Verkstad)
* Bytt packboxar i vevhuset (Verkstad)
* Justerat kamaxelposition (Verkstad)
* Felsökning vid Volvo Segeltorp (Resulterade i 1 månad på annan verkstad för att hitta vad gjort)
* Programmuppdatering och språkbyte vid Volvo Segeltorp
::Fungerade vid inlämning med ursprungsfel kvar, fungerade inte alls vid hämtning
* Bytt bensinpump (Bekant)
* Bytt 2 spridare (Alla spridarkablar är dock fortfarande krispiga och saknar lås-sprintar) (Själv)
[Ursprungsfel äntligen borta]
[Nytt fel, slumpvis limp-mode vid start]
* Plockat isär och rengjort spjällhuset (Själv)
* Testat kinesiskt Spjällhus