NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
Är detta något jag kan göra själv utan risk för både mig själv och strålkastaren? Köpte ett par beg strålkastare till Volvo V50 04-07 och ser att ena xenonlampan kanske är trasig. Det lilla röret under själva glödlampan är knäckt. Vågar jag plocka ur lampan ur ballasten och själv byta till ny och sedan själv koppla in strålkastarna till bilen igen? Något man ska tänka på?
Tack på förhand.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Slå av tändningen, ut med strålkastaren. På med skyddsglasögon och skyddshandskar, alt hantera lampan med en torr trasa, inga fingeravtryck på glas. Sen följer du denna video (om du har D2S lampor dvs)
dieselputte skrev:Slå av tändningen, ut med strålkastaren. På med skyddsglasögon och skyddshandskar, alt hantera lampan med en torr trasa, inga fingeravtryck på glas. Sen följer du denna video (om du har D2S lampor dvs)
Stort tack! Bild Behöver man vänta en stund att plocka av xenonlampan efter att man lossat strålkastaren från bilen? Har hört (vet ej om det är sant) att det kan finnas efterspänningar, ström kvar i strålkastaren även efter att den är urkopplad?

Nej , i ögonblicket du tar loss lyktan försvinner all spänning och det finns ingen energi lagrad i tändkretsen. Vill man vara 100% säker kan man ju alltid ta loss batteripolen och vänta en lite stund innan man hanterar bilens elektronik. Men det behövs inte när man tar bort lyktan. Jag har bytt D2S lampor i min bil 2 ggr utan problem.
FORSV50 skrev:Har hört (vet ej om det är sant) att det kan finnas efterspänningar, ström kvar i strålkastaren även efter att den är urkopplad?
också hört det men vad jag förstår handlar det om sekunder som det finns kvar. Dvs när du väl fått ut strålkastaren är faran över sen länge.
dieselputte skrev:Nej , i ögonblicket du tar loss lyktan försvinner all spänning och det finns ingen energi lagrad i tändkretsen. Vill man vara 100% säker kan man ju alltid ta loss batteripolen och vänta en lite stund innan man hanterar bilens elektronik. Men det behövs inte när man tar bort lyktan. Jag har bytt D2S lampor i min bil 2 ggr utan problem.
Tack så mycket för info!

Lövet skrev:
FORSV50 skrev:Har hört (vet ej om det är sant) att det kan finnas efterspänningar, ström kvar i strålkastaren även efter att den är urkopplad?
också hört det men vad jag förstår handlar det om sekunder som det finns kvar. Dvs när du väl fått ut strålkastaren är faran över sen länge.
Tack så mycket för info!

Tack för all hjälp! En sista fråga. Jag tycker det ser ut att finnas lite smuts, damm inne i strålkastaren på andra sidan glaset. Kan, man öppna locket till strålkastaren och dammsuga det man kan eller detta är en dålig idé?

Dammsug på du men se exempelvis upp så du inte förstör något med munstycket. Kanske är det en bättre idé att blåsa ut med tryckluft om du har.

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]