Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niljat
Hej min kamrem har hoppat av är det nån som vet hur man får till all märken så jag får ÖDP till ettans cylinder?
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska du byta den är det enkelt, den nya remmen har gula markeringar som ska stämma överens med märke på dom tre kugghjulen. Har inte tänkt byta den, byt den ändå. Den är säkert gammal eftersom den inte kan "hoppa loss" om den är "frisk"
av niljat
Tack Lennart för svaret.
När jag har ettans kolv i översta läge så stämmer inte märket i vevaxeln. Nån som vet hur man får till det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du vrider runt motorn tills strecket på remskivan är på 0 så är både kolv 1 och 4 i topp. Sedan får du vrida kamaxeln tills märket är uppåt mot märket i kåpan bakom och vrida hjulet till mellanaxeln så rotorn pekar frammåt mot ett märke i kanten på fördelaren. Då ska motorn vara 0°. Men, ibland (har varit utför det själv) kan gummit i svängningsdämparen separera så märket på remskivan inte stämmer alls. Då får du gå efter denna "mall"
https://www.google.com/search?q=kamrem+ ... -3_iKWqWxM
Tänk dig en linjal mellan märket på kamaxelhjulet och märket på vevaxel hjulet, det ska stämma. Sträckaren lossar du och trycker ihop den tills du ser ett hål i pinnen, där sticker du i en spik .Sedan måste du (som bilden visar) lägga nya remmen "runt" vevaxel hjulet några kuggar så ser du att det stämmer och sedan monterar du efter märkningarna på remmen.

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]