NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har i flera veckor haft ett klonkade missljud i framvagnen som blivit värre och värre och som gjorde att jag inte vågade åka med bilen den sista veckan. Jag chansade och bytte hjullager och spindelled utan förbättring.

Men igår lyckades jag hitta felet då jag hade motorhuven öppen och gungande på bilen. Det var själva fästet till den vänstra stötdämparen som glappade inne i motorrummet.

Det var lite trixigt men jag lyckades dra åt den skapligt med en skiftnyckel och en insexnyckel. 95% av missljudet är nu borta och jag vet inte om dom sista 5%en är inbillning.
Men min fundering är om det var så lätt att den muttern kan ha skakat loss eller om det tyder på något annat problem som kan ha orsakat detta? Jag har tidigare bytt bromsskiva/belägg samt även länkarna på samma sida och tänkte att jag kanske lyckats skaka loss muttern när jag varit och ryckt och bankat på samma sida tidigare.
Användarvisningsbild
av HCP
Sitter fjäderbenslager i toppen, när de blir slappa blir de åtdragna bultarna också slappa. Du kan dra ihop lagret som du gjort men förslagsvis bör du byta båda.
Kostar kanske 400kr för båda och en timmes pillrande.
Du har nog inte lyckats slagit lös den så den vibrerat lös, endera satt den löst innan och har vandrat med tiden eller så är lagret slut.

Är allt tight och fint nu så behöver du inte byta dem, oftast kan man se på dem om de är slut genom att saker rör på sig väldigt mycket om man gungar på ena sidan.
thumb.png
thumb.png (31.27 KiB) Visad 797 gånger
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]