Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
TS skriv relevant informationen i första inlägget så ska du se att du får hjälp bra mycket snabbare.

@Marlboroman,
Marlboroman skrev:Hade inte lagt energi på att försöka göra ren lmm. Och ska man göra det så lär man se till att använda något som inte lämnar en hinna efter sig.
Du hade alltså inte rengjort LMM på en bil där någon annan kört med KN filter i flera år? Friskt vågat, sitter antagligen en värre oljehinna på den från KN-filteroljan, eller så har den massa damm (eller sand + eventuellta skador) på sig från att filtret varit torrt.
Bättre att köpa en ny LMM direkt isåfall om man inte rengör på en såpass gammal bil.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Marlboroman skrev: På det dyrare så sitter det en bit skumgummi för att dämpa ljud.
...och skumgummin hjälper filtret att fungera bättre vid svåra körförhållanden. (snö och sand)
KalleJ skrev:Du hade alltså inte rengjort LMM på en bil där någon annan kört med KN filter i flera år? Friskt vågat, sitter antagligen en värre oljehinna på den från KN-filteroljan, eller så har den massa damm (eller sand + eventuellta skador) på sig från att filtret varit torrt.
Bättre att köpa en ny LMM direkt isåfall om man inte rengör på en såpass gammal bil.
DSC_0211.JPG
DSC_0211.JPG (71.19 KiB) Visad 442 gånger
Har aldrig gjort ren en lmm under dem tiotusentals mil och 20 år jag kört med oljade och torra (både insats eller öppna) filter i kombination med både hettråds- och bimetall-lmm. Den enda lmm som gått sönder för mig var en som jag tappade i garagegolvet. Och att byta från den begagnade som gått med ett öppet filter monterat direkt på sig som dessutom var oljat (PiperX) till en spritt ny inköpt på Volvo gjorde ingen märkbar skillnad på gången. Så mitt misslyckade försök att ta en bild på den rena elektroniken från min V70 som körs med K&N insatsfilter är enligt mina erfarenheter mer riskabelt än att olja in filtret.

Men självklart är det så att om man vräker på olja, har den på fel sida eller monterar ett öppet filter utan att stötta lmm för att ta några varianter så är det klart man kan få problem. Men det är ju inte filtrets eller oljans fel, utan då är det frågan om montörens lämplighet i frågan.
av KalleJ
@Marlboroman,

Du verkar ha koll på läget, antar och hoppas att du gjort mer på de bilarna än att trycka i ett KN filter också. Som sagt hade aldrig litat på en tidigare ägare som kört med KN filter på en övrigt orginal bil. Sådana "montörer" litar jag inte på. För KN ger inga fördelar i de fallen.
Man kan ju göra en extra koll på att long time fuel trim ligger rätt. Innan man rengör ;)

Inte alla LMM som trådarna är synliga på heller. Den tunna kalla tråden sätter sig inte smutsen på lika lätt.
Varm tråd och olja är ingen bra kombination. Gör att LMM registrerar mindre luft och ECUn skickar mindre bränsle, så den går snålt. Vilket i sin tur ger massa andra problem.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]