- tis 30 jul 2019, 23:00
Men vad är det för skillnad på MAHLE filtren jag länkade? LX 700 och LX 938?
Moderator: Moderatorer
Robbeee skrev:Men vad är det för skillnad på MAHLE filtren jag länkade? LX 700 och LX 938?På det dyrare så sitter det en bit skumgummi för att dämpa ljud.
Marlboroman skrev:Hade inte lagt energi på att försöka göra ren lmm. Och ska man göra det så lär man se till att använda något som inte lämnar en hinna efter sig.Du hade alltså inte rengjort LMM på en bil där någon annan kört med KN filter i flera år? Friskt vågat, sitter antagligen en värre oljehinna på den från KN-filteroljan, eller så har den massa damm (eller sand + eventuellta skador) på sig från att filtret varit torrt.
Marlboroman skrev: På det dyrare så sitter det en bit skumgummi för att dämpa ljud....och skumgummin hjälper filtret att fungera bättre vid svåra körförhållanden. (snö och sand)
KalleJ skrev:Du hade alltså inte rengjort LMM på en bil där någon annan kört med KN filter i flera år? Friskt vågat, sitter antagligen en värre oljehinna på den från KN-filteroljan, eller så har den massa damm (eller sand + eventuellta skador) på sig från att filtret varit torrt.Har aldrig gjort ren en lmm under dem tiotusentals mil och 20 år jag kört med oljade och torra (både insats eller öppna) filter i kombination med både hettråds- och bimetall-lmm. Den enda lmm som gått sönder för mig var en som jag tappade i garagegolvet. Och att byta från den begagnade som gått med ett öppet filter monterat direkt på sig som dessutom var oljat (PiperX) till en spritt ny inköpt på Volvo gjorde ingen märkbar skillnad på gången. Så mitt misslyckade försök att ta en bild på den rena elektroniken från min V70 som körs med K&N insatsfilter är enligt mina erfarenheter mer riskabelt än att olja in filtret.
Bättre att köpa en ny LMM direkt isåfall om man inte rengör på en såpass gammal bil.
Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]