Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrDevils
har bytat rattlås.... två veckor sedan, knappt körd, startar inte alls nu visar bara höger instrumentpanel. låter som relä står och bara klickar när jag vrider nycklen, finns det start relä under instrumentpanelen? bytat rattlås pga det glappa.
Användarvisningsbild
av greeeken
MrDevils skrev:har bytat rattlås.... två veckor sedan, knappt körd, startar inte alls nu visar bara höger instrumentpanel. låter som relä står och bara klickar när jag vrider nycklen, finns det start relä under instrumentpanelen? bytat rattlås pga det glappa.

Testa med ett annat batteri.
av CuteStoffe
Inte så att batteriet är kasst? va lika med min bil när jag köpte den..
av MrDevils
har testat annat batteri, samma sak
av CuteStoffe
Kollat alla säkringar samt jord kablar? Provat med starkablar?
av MrDevils
jag har inte ens tillstymelse till reaktion för att kunna starta när jag kopplar annat batteri.. startmotor klickar inte ens igång.... jag bytade rattlåset för det glappade och tex acc gick igång av sig själv.. man kunde vrida nycklen 20 varv ibland utan "grepp"
men om det nu är så att det varit ett eventuellt elfel överhettning på relä pga detta och verstad sedan bytat låset men inte relä till start.... var sitter detta relät då ? klickandet jag får när jag vrider nycklen är kontinuerligt... och det låter som om det kommer precis bakom ratten (ungefär) men det hörs inte i motorrummet.
av Pelle
Frågor:

* Har bilen nånsin startat efter det att du bytte låset ?
I annat fall skulle jag gissa på att du skadat "antennringen" för startspärren eller dess anslutning.

Eller:

* Använder du samma nycklar som tidigare eller har du tagit låscylinder och nyckel från en annan bil ? I så fall kommer startspärren aldrig att låta dig starta bilen förrän dessa "parats" ihop med bilen.

+ Att ACC startar av sig självt är helt normalt.Den ventilerar ut fukt ur systemet ett tag efter bilen stängts av. Sök på forumet så hittar du mer info.
av MrDevils
jodå, bilen har startat efter det, och jag har samma nycklar.Det är lite hysch hysch med det för volvo tog bilen. och acc var det givarfel på så den e bytad. men jag hittar inte någon info. om var relä sitter inne i bilen och det är väl det som är min egentliga fråga
av Pelle
Har du kollat elanslutningen till solenoiden på startmotorn ?? Den brukar ärga och leder till startproblem när det händer.
av MrDevils
ser inte nått problem med den. men tackar för svaren. tänkte bara jag kunde fått kollat upp relä själv. men vill ju veta vart det satt. dom får hämta bilen.

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]