Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Många här verkar vara inne på att det är husvagnsekipagets fel.

Jag tänker mer att det är aldrig ok att köra så fort och vara så ouppmärksam att man brakar in i saker och kör över dem, oavsett om det är vänstersvängare, motorstoppare eller barn som springer ut på vägen. Och den regeln tar överhanden även om det är dumt att svänga vänster där eller att springa ut på vägen.

Sen är det ju svårt att hävda att det var svårt att se husvagnen. Ett vildsvin på natten är ju svårt att se när det kommer farande, men en stor husvagn tvärs över vägen mitt på dagen är ju svår att missa.

Att säga att det var skymd kurva eller backkrön och farten var så hög att det var omöjligt att stanna är ju självmål direkt.

Handen på hjärtat, inte har man alltid varut en ängel. Visst har har man själv gjort dumma saker och kört för fort så det varit nära att smälla, men inte har jag anklagat någon annan i dessa fall utan varit grymt medveten om att det var mitt eget fel fel som kört för fort. Som tex när en husvagn tvärbromsade framför mig på Öland för att vänstersväng och jag lyckades stanna med 20 cm marginal och 300 i puls, fy sautan. Visst visste jag att det var mitt fel som inte höll nog avstånd och fart. Ingen ide att skylla på någon annan.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
VolvoB20 skrev: sön 28 jul 2019, 20:58
Fjonsson skrev: sön 28 jul 2019, 14:59 När man av någon anledning står still på landsväg är det viktigt att hålla bromspedalen nedtryckt och på så sätt hålla bromsljusen tända. Känner man att det är farligt är det varnongsblinkers som gäller.
Om det har blitt fritt så jag kan köra så släpper jag bromspedalen och flyttar foten till gaspedalen och trycker ned gasen för att köra iväg.

Alltså har jag inga bromsljusen tända då.

Och inte slår jag på varningsblinkersen mitt under det att jag börjar rulla frammåt och svänger vänster.

Att stå mitt i vägen med varningsblikers på när man ska svänga vänster verkar inte vara någon bra idé. Andra bilister kommer inte fatta vart jag är på väg överhuvudtaget. Höger, Vänster eller Motorstopp.
Naturligtvis har du ju inte tänt bromsljus när du ska köra iväg. Jag menar när du står still. Det är inte alltid så lätt att se om ett fordon står still eller inte när man kommer bakifrån.

Varningsblinkers gäller om man upptäcker att man hamnat farligt till. Om bakomvarande sitter och funderar på höger, vänster eller motorstopp hat dom ju upptäckt hindret iallafall. Varningsblinkers används mer nere i europa t.ex. på autobahn för att uppmärksamma på köbildning när bromsljus inte räcker.
Vad menar du är risken med att använda varningsblinkers?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: sön 28 jul 2019, 23:06 Vad menar du är risken med att använda varningsblinkers?
Jag bor vid en Europaväg med 90 km/h och har min infart direkt mot vägen.
Jag svänger vänster ibland flera ggr per dag in på min gård med bil, med släp, med traktor, med stora vagnar, med MC, med fyrhjuling.

Inte vill jag stå mitt i vägen med varningsblinkers så ingen har en aning om mitt fordon har brutit ihop eller jag inte vet vart jag är på väg. Jag blinkar så klart vänster så andra kan se vart jag är på väg. Ofta släpper även mötande trafik över mig då de ser att jag vill vänster.
Användarvisningsbild
av svergie2
Tråkigt men bra att ingen kom till skada. Verkar vara en fin bil vilket är synd. Nyfiken på sprickan i vindrutan, åkte du obältad?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av grillchips
@VolvoB20, vi brukar någon gång per år besöka en släktings gård som ligger utmed en Europaväg där det är 90km/h. Precis som i ditt fall behöver vi svänga vänster för att komma in på gården, något som alltid har känts lite obehagligt och av någon anledning har vi aldrig fortsatt vidare för att kunna vända säkert och istället ta höger in.
Däremot är den sträckan väldigt tydlig och rak, man ser säkert någon kilometer fram varpå jag alltid slänger på blinkers i god tid - framförallt i de lägen då jag har trafik bakom mig. Jag ser också till att (om möjligt) lägga mig så jädra nära mitten det bara går samt att jag bromsar in försiktigt under en längre sträcka för att det inte ska bli någon plötslig inbromsning för bakomvarande som inte förstår vad jag vill göra.

Trots det har det varit nära att smälla bakifrån några gånger. Utrymme till höger finns för personbilar att ta sig förbi (lastbilar hade nog fått det tajt) men folk susar förbi som inget ändå. Senast vi var nere så var vi ute och provkörde lite av svågerns äldre sportbilar och när vi skulle åter till gården och svänga vänster så hade vi en del trafik bakom varpå han ansåg att jag borde lägga mig så långt till höger som möjligt istället för att invänta fri passage.
Kände mig verkligen skitkorkad som inte tänkt på att göra den varianten tidigare, vare sig med hans bilar eller med min egna. Däremot kan jag ju knappast påstå att folk såg till att hålla avstånd även i det läget när jag stod i vägrenen med blinkers på (åt höger förstås).

Kontentan jag försöker få fram är inte att ta någons parti här utan snarare folk är inte att räkna med i trafiken oavsett situation, "expect the worst" liksom och agera därefter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
grillchips skrev: mån 29 jul 2019, 09:28 Kontentan jag försöker få fram är inte att ta någons parti här utan snarare folk är inte att räkna med i trafiken oavsett situation, "expect the worst" liksom och agera därefter.
Det gör jag alltid. Folk pratar i telefonen, rattsurfar, SMSar, kollar ungarna i baksätet, är totalt disträ, osv och har ofta noll koll framåt.

Jag börjar planera vänstersvängen ca 1 km i förväg beroende på trafikintensitet och tid på dagen. Är det slöa förare bakom kan man dra på och skapa en lucka så man kan svänga innan de hinner upp en. Är det stresspellar som kör satan så får man sänka farten långsamt så man har dem precis bakom utan minsta lucka. Sen får man skära långsamt till vänster så omkörare till slut inte kan klämma sig förbi,

Det finns så mycket idioter och drogade i trafiken, vi har nog haft påhälsning 7 eller 8 gånger av folk som flygt eller voltat in hos oss senaste åren. Folk som somnat, varit fulla, knarkat, kört för fort eller varit ouppmärksamma. Nedkörda staket och div karossdelar inne hos oss är vi vana vid.
Användarvisningsbild
av Bullmark
En olycka är per definition både oönskad, oavsiktlig och oundviklig, och kan hända precis vem som helst när som helst. Sen kommer förstås val av körsätt, försiktighet osv osv att spela in och antingen öka eller minska sannolikheten att man orsakar en olycka, men likafullt kan det hända oss alla.

Rent filosofiskt eller moraliskt kanske man kan tycka att den som stannat på en landsväg för att svänga vänster åtminstone i vissa fall delvis skulle kunna ses som ansvarig för denna typ av olycka, men det ska nog rejält mkt till för att försäkringsbolagen ska komma fram till något annat än att den som kom bakifrån ensam är vållande. Skulle ändå båda parter finnas vara delvis vållande borde TS kunna få ersättning för den del som motsvaras av den andra partens delansvar.

Håll oss gärna uppdaterade på hur det går TS!
av Jonas_latt
Okalettos skrev: mån 29 jul 2019, 10:00 Jonas_latt :) Hur gick samtalet med de du körde på..? Antar att ni bytte några ord..
Han kom fram typ direkt när jag lyfte ut barnen och. Halvkrama om och fråga om det gick bra. Han va norsk och jag förstod inte mycket. Men det a väl typ. Gick allt bra? Jo då för er då? Jo det gick bra. Sen gick han tillbaka till husvagnen. Sen kom han med pappret och bad mig fylla i mina uppgifter förare B sen bad han mig måla upp. Så lämna jag bara papperna och vi typ skaka hand och önska varandra lycka till.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]