- lör 27 jul 2019, 21:07
#1328934
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse
Lucif3r skrev: ↑fre 26 jul 2019, 08:37 Det man som bakomvarande ev. kan ha som "ursäkt"(brist på bättre ord) är om det var skymd sikt, t ex en skarp kurva med skymmande skog, eller ett backkrön, så framvarande bil bara "dyker upp" utan någon som helst chans att reagera och bromsa ner bilen från 90 till 0 i tid.Den ursäkten håller tyvärr inte. Det är inte ok att dåna igenom en kurva eller över ett backkrön utan en chans att kunna stanna för sådant som kan finnas på vägen.
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.