NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Måste man förblanda glykol+vatten innan man fyller ett tomt system, eller fungerar det lika bra att först hälla på koncentrat och sen vatten..? Kommer det blanda sig tillräckligt efter några mils körning..?
Det blandar sig säkert efter några mil eller så. Gärna med flera Start och Stopp. Då pumpas ju vattnet fram och tillbaka i expansionskärlet.
Men om man gör bytet på vintern skall man nog vara mer noggrann och blanda innan man häller i det. Det kan ju tänkas att lite färskvatten (oblandat) blir stående i "något hörn" och sedan blir det t.ex en kall natt.
Jag har faktiskt varit med om detta osannolika, men likväl "småj**liga" fenomen. En lite längre historia så den kan vi ta en annan gång.
Eftersom du sköljt systemet med rent vatten, och inte kan tappa ut allt ska du fylla med den mängd glykol det ska vara och sen toppa upp med vatten, precis som videon jag länkade till i din andra tråd.
Jajamän, it's already done :)
Jag hade köpt 2x4L 50%-ig på Bilia innan jag visste att det bara gick att tömma ut 5L :-/.. Och jag orkade inte bråka med att lossa slangar.. Så jag körde motorn (med högsta värme påslaget i kupén) och dränerade ut 2-3 dl per minut via kylarens dränageplugg och fyllde löpande på med motsvarande vattenmängd.. Totalt 20L.. för att minimera kvarvarande kylvätska av okänd typ+tillsatser..
Sen bytte jag de två dunkarna 50%-ig mot en dunk 4L 100%-ig och fick 50 spänn tillbaka dessutom :).

Nu ska jag bara laminera en lapp med info om kylvätsketyp+datum och knyta runt påfyllningshålet ;-)
"Nu ska jag bara laminera en lapp med info om kylvätsketyp + datum och knyta runt påfyllningshålet"

Detta får du beröm för! Nu har jag propagerat för att inte byta kylarvätska om det inte är något fel. Men i ditt fall blir det ju som undantagen som bekräftar regeln: "Det finns alltid undantag."
Du bytte av olika anledningar som du har berört här. Då är det nödvändigt att som du, skriva upp glykoltyp och datum.

Eftersom flera säkert läser det här så kör vi en repris på detta med kylarglykol. I Sverige har vi två glykoltyper, Etylenglykol och Propylenglykol. Etylenglykol är den överlägset vanligaste och förhållandevis billigaste. Men samtidigt den giftigaste. Propylenglykol anses lite miljövänligare, men är för det ingen hälsodryck. Den är dyrare och tämligen ovanlig.
Det finns ingen färgkod för dessa två glykolsorter. Många tror det, men så är det inte. (Jag har själv trott så förut och ville veta vilket som var det ena eller andra. Då upptäckte jag att det finns ingen gällande färgkod) Dom båda glykolsorterna kan ha vilken färg som helst och i flera fall samma färg. Det finns t.o.m. ofärgad glykol för den som vill ha det. Mekonomen m.fl säljer det.
Så läs på förpackningen när ni skall köpa glykol och den absolut vanligaste heter Etylenglykol. Man skall inte blanda dom båda sorterna. Det blir en brun sörja och det har skrivits om att det kan bildas slamproppar i kylsystemet också.
Och gör som Okalettos, skriv upp vilken sort det är och datum när det senast byttes. Det finns instrument för att mäta lägsta antifryspunkten om man vill kolla detta. Större bensinstationer och naturligtvis bilverkstäder har sådant.
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]