Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: fre 26 jul 2019, 08:37 Det man som bakomvarande ev. kan ha som "ursäkt"(brist på bättre ord) är om det var skymd sikt, t ex en skarp kurva med skymmande skog, eller ett backkrön, så framvarande bil bara "dyker upp" utan någon som helst chans att reagera och bromsa ner bilen från 90 till 0 i tid.
Den ursäkten håller tyvärr inte. Det är inte ok att dåna igenom en kurva eller över ett backkrön utan en chans att kunna stanna för sådant som kan finnas på vägen.

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse
Användarvisningsbild
av C.W.
Såg en liknande (samma??) olycka nära Tivedens Nationalpark (RV49) i Torsdags em. Husvagn skulle göra vänstersväng och en bil hade åkt in i sidan på den. Såg inte själva olyckan utan kom några minuter senare.
1) Tur att ni alla är oskadda!!!!
2) Material går att ersätta
3) Halvförsäkrad bil? Kolla med Försäkringsbolaget om ansvarsfrågan

Håll oss gärna uppdaterade i tråden hur det gick
av Jonas_latt
C.W. skrev: sön 28 jul 2019, 00:20 Såg en liknande (samma??) olycka nära Tivedens Nationalpark (RV49) i Torsdags em. Husvagn skulle göra vänstersväng och en bil hade åkt in i sidan på den. Såg inte själva olyckan utan kom några minuter senare.
1) Tur att ni alla är oskadda!!!!
2) Material går att ersätta
3) Halvförsäkrad bil? Kolla med Försäkringsbolaget om ansvarsfrågan

Håll oss gärna uppdaterade i tråden hur det gick
Detta hände i torsdag EM på 49an men Skara - Skövde.

Räknar med att jag åker på det. Men självklart uppdaterar jag er.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
När man av någon anledning står still på landsväg är det viktigt att hålla bromspedalen nedtryckt och på så sätt hålla bromsljusen tända. Känner man att det är farligt är det varnongsblinkers som gäller.
Användarvisningsbild
av StringerBell
MickeM skrev: lör 27 jul 2019, 20:35
StringerBell skrev: lör 27 jul 2019, 19:26 Lätt att säga i efterhand men en kontroll av bromsljus och blinkers på framförvarande hade ju varit bra.
Jag har fuktlagat några husvagnar, så jag vet hur dom är byggda.
Det, och efter att ha sett bilderna på trådskaparens bil, så kan jag med ganska stor säkerhet säga att blev den husvagnen blev kaffeved. Rent av småsmulor.
Det har du rätt i.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: sön 28 jul 2019, 14:59 När man av någon anledning står still på landsväg är det viktigt att hålla bromspedalen nedtryckt och på så sätt hålla bromsljusen tända. Känner man att det är farligt är det varnongsblinkers som gäller.
Om det har blitt fritt så jag kan köra så släpper jag bromspedalen och flyttar foten till gaspedalen och trycker ned gasen för att köra iväg.

Alltså har jag inga bromsljusen tända då.

Och inte slår jag på varningsblinkersen mitt under det att jag börjar rulla frammåt och svänger vänster.

Att stå mitt i vägen med varningsblikers på när man ska svänga vänster verkar inte vara någon bra idé. Andra bilister kommer inte fatta vart jag är på väg överhuvudtaget. Höger, Vänster eller Motorstopp.
av aikonz
Nu vet jag inte hur det såg ut på vägen där olyckan hände.
Men är det inte så att om man ska svänga vänster på en väg framförallt landsväg eller huvudleder med högre farter måste man försäkra sig om att inte vare ett hinder för bakomvarande? eller tvinga bakomvarande att tvärnita "bara" för att man ska svänga vänster? Min trafiklärare sa bland annat att kan man inte göra en säker sväng är det alltid bäst att fortsätta rakt fram sedan vända och svänga höger istället.
Känns för mig som att bilen med husvagnen gjorde fel?
En annan sak att nämna är att om möjligt om det finns plats ska en vänstersvängande lägga sig så nära mitten som möjligt och bakomvarande kan passera på högersidan om den vänstersvängande? Som sagt endast om detta är möjligt kan man göra på detta sätt för att undvika en olycka.
av Jonas_latt
aikonz skrev: sön 28 jul 2019, 21:13 Nu vet jag inte hur det såg ut på vägen där olyckan hände.
Men är det inte så att om man ska svänga vänster på en väg framförallt landsväg eller huvudleder med högre farter måste man försäkra sig om att inte vare ett hinder för bakomvarande? eller tvinga bakomvarande att tvärnita "bara" för att man ska svänga vänster? Min trafiklärare sa bland annat att kan man inte göra en säker sväng är det alltid bäst att fortsätta rakt fram sedan vända och svänga höger istället.
En annan sak att nämna är att om möjligt om det finns plats ska en vänstersvängande lägga sig så nära mitten som möjligt och bakomvarande kan passera på högersidan om den vänstersvängande? Som sagt endast om detta är möjligt kan man göra på detta sätt för att undvika en olycka.
Precis efter infarten finns det bredare bussficka på båda sidorna för att kunna släppa förbi sen göra en säker sväng.
Och jah fick lära mig när jag tog körkort att om det va någon bil bakom eller framför så man inte kunde svänga direkt så skulle man fortsätta och vända när det e säkert.

Men enligt i princip alla här så gäller inte det.
Man kan stanna mitt i vägen utan blinkers och vänta tills det e okej att köra.

Tycker själv det verkar konstigt men kanske e bara för att jag vill få något för min bil.
Bara räkna med att betala självrisk så man kan släppa detta.. Tänkte laga upp bilen först men jävla krångligt med airbagen. Får väl sälja iväg allt värdefullt på den.
Användarvisningsbild
av Derank
Det är ungefär som när man backar el högeregel, du blir till 99% vållande.

Jag körde själv 50km på en 30km parkering där det var högeregel, kvinnan som körde in i sidan på mig åkte på det trots att jag körde för fort.

Min granne på parkeringen backade ut sin v40 för några år sedan från parkeringsfickan, en bil som kom längre bort på parkeringen i hög fart dunkade rätt in i sidan på honom, bilen blev skrot, han blev vållande trots att vi förstod att föraren kört på tok för fort.

Men avvakta försäkringsbolagets utlåtande, det är dom som avgör oavsett vadman själv tycker
av aikonz
Jonas_latt skrev: sön 28 jul 2019, 21:25
aikonz skrev: sön 28 jul 2019, 21:13 Nu vet jag inte hur det såg ut på vägen där olyckan hände.
Precis efter infarten finns det bredare bussficka på båda sidorna för att kunna släppa förbi sen göra en säker sväng.
Och jah fick lära mig när jag tog körkort att om det va någon bil bakom eller framför så man inte kunde svänga direkt så skulle man fortsätta och vända när det e säkert.

Men enligt i princip alla här så gäller inte det.
Man kan stanna mitt i vägen utan blinkers och vänta tills det e okej att köra.

Tycker själv det verkar konstigt men kanske e bara för att jag vill få något för min bil.
Bara räkna med att betala självrisk så man kan släppa detta.. Tänkte laga upp bilen först men jävla krångligt med airbagen. Får väl sälja iväg allt värdefullt på den.
Ok låter som en extremt dålig väg att svänga vänster på i huvud taget.
Då hade jag ju pushat på att han borde räknas som vållande eftersom han bara stannar mitt i vägen och väntar på att kunna svänga vänster.
En annan sak jag lärde mig är att om man ska svänga vänster måste detta ibland göras jävligt fort alltså att man inte stannar helt eller ner till 30 sedan svänga utan svänga i 60-70. Sen att han har en husvagn påverkar självklart men hade jag varit han hade jag valt att svänga höger istället för vänster.
Alltså fortsatt rakt fram sedan vänt.
Senast redigerad av 1 aikonz, redigerad totalt 0 gånger.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]