NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hej!

Bytte nyligen bromsbelägg bak, filade upp glidytor, smörjde in med biltemas metallfria pasta, kletade även in detta på glidpinnarna. Nu efter en 30 mil lång resa så stannade jag halvvägs och skulle känns om någon skiva var varm, spottade på alla fyra. Skivorna fram var kalla, ingen nämnvärd värme. Men på båda skivorna bak fräste det, dom var antagligen ganska varma!

Är det något jag glömt när jag bytte belägg och fixade glidytor osv? Jag kan ha lite för hög nivå på bromsvätskan, kan det spela någon roll?
Anliggande bromsar bak beror i regel på kärvande parkeringsbromsmekanism. Ta loss bromsvajern, gör rent , smörj och motionera hävarmen fram och tillbaka mellan max och neutralläget.

Beträffande glidpinnar så är det i regel glidytan i oket som rostar och orsakar att oket inte rör sig bra. Denna yta kan man fila upp med en rundfil, smörj med silikonfett, ingen koppargegga där.
dieselputte skrev:Anliggande bromsar bak beror i regel på kärvande parkeringsbromsmekanism. Ta loss bromsvajern, gör rent , smörj och motionera hävarmen fram och tillbaka mellan max och neutralläget.

Beträffande glidpinnar så är det i regel glidytan i oket som rostar och orsakar att oket inte rör sig bra. Denna yta kan man fila upp med en rundfil, smörj med silikonfett, ingen koppargegga där.
Nu hänger jag inte med vilken yta du tänker på, för det verkar som att glidpinnarna går igenom en gummigenomföring. Nu när du säger det va det väldigt trögt att trycka igenom glidpinnen genom gummit. Är väl rost under såklart som pressar fast den?

Jag har putsat och fått fram frisk metall på glidytorna för bromsbeläggen.
andreasw skrev: fre 26 jul 2019, 09:08 Nu när du säger det va det väldigt trögt att trycka igenom glidpinnen genom gummit. Är väl rost under såklart som pressar fast den?
Hej :)
Var det väldigt trögt hela vägen när du tryckte in dem?
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]